Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här är Dalarnas ambulans-helikopter

Landstingen i Värmland och Dalarna ska driva sina ambulanshelikoptrar gemensamt. Det föreslår den utredning som granskat saken under året.
– Förslaget är att vi tillsammans med Värmland driver verksamheten. Det blir bäst och effektivast, säger landstingets sjukvårdsplanerare Gösta Andersson.

I december beslutade landstinget att köpa in en ambulanshelikopter för beräknade 62,7 miljoner till länet. Enbart Folkpartiet sade blankt nej.

Köpet ska göras tillsammans med landstinget Värmland, som redan upphandlat två helikoptrar. En av dem ska Dalarna ha.

Frågan om driften blev däremot en politisk tvistfråga i länet. Frågan var om den inköpta helikoptern skulle drivas i egen regi eller av en entreprenör. Delar av alliansen, Moderaterna och Kristdemokraterna, förespråkade en entreprenadlösning. Centerpartiet och majoritetspartierna ville utreda saken - och så blev det.

Nu är utredningen klar.

– Förslaget är alltså att vi ska driva helikoptern i egen regi, men tillsammans med Värmland. Tanken är att vi ska göra detta i ett gemensamt, så kallat, kommunalt förbund, säger utredningsansvarige Gösta Andersson.

De två helikoptrarna ska enligt förslaget ha sina fasta baser i Karlstad och Mora. Förbundet ska vara de som anställer piloterna. Landstingets insats till själva grundbesättningen är att bidra med narkosläkare. Andrepiloten kommer fungera även som narkossköterska under utryckningar.

– Driftskostnaderna för Dalarnas del beräknar vi till 35 miljoner kronor per år. Då avgår beräknade inkomster på 10 miljoner. Alltså inkomster som vi förväntar oss få när vi utför uppdrag för andra landsting. Det kan handla om utryckningar eller andra typer av flygningar, säger Gösta Andersson.

På måndag behandlar landstingsstyrelsens arbetsutskott ärendet.

Värmland, som hunnit längre i den politiska beslutsprocessen, räknar med att kunna dra igång verksamheten i Karlstad redan till halvårsskiftet. Hur det blir i Dalarna är ännu oklart. Till saken hör att hela affären är överklagad och ännu inte juridiskt sett avgjord.

Upphandlingen överklagades i fjol sommar av de två bolag som förlorade kampen - Italienska Agusta och Amerikanska Bell. Förvaltningsrätten gav Värmland rätt. Just nu ligger frågan för ett avgörande vid kammarrätten i Göteborg. Om domstolen inte ger prövningstillstånd vinner beslutet laga kraft.

Den helikopter som vann den överklagade upphandlingen är modellen EC 145 T2 från tysk-franska Airbus helicopters. Modellen finns inte i bruk i Sverige, men används redan som ambulans i Norge.