Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hans spel ska sättas på kartan

/
  • Max Wijkstranius presenterar ett av de spel som han varit med och utvecklat.
  • Vid sidan om av studierna skapar Max Wijkstranius sina egna mobilspel.
  • Det ligger mycket programmeringsarbete bakom utvecklingen av ett dataspel.
  • Max Wijkstranius läser andra året till programmerare på Playgroundsquad i Falun.

Max Wijkstranius drömmer om att alla ska känna till hans dataspel i framtiden. Snart ger han sig ut på ett äventyr som förhoppningsvis kommer lägga grunden för hans visioner. Nyligen fick han beskedet om att han ska göra praktik på Rovio, ett mycket välkänt företag i branschen.
– Det är en helt sjuk känsla, säger han.

Annons

Max var bara fem år när han upptäckte charmen med dataspel. Hemma i sitt pojkrum i Slätta tryckte han i gång "The Adventures of Alundra" på sin spelkonsol, något som kom att förändra hans framtid.

– Jag var helt trollbunden. Man kan säga att jag fick en riktig wow-känsla.

Sedan dess har Max plöjt igenom ett hundratal spel. I takt med att han blev äldre började han också intressera sig för programmering. Det resulterade så småningom i att Max nu, tillsammans med ett 70-tal andra studenter, går yrkeshögskoleutbildningen Playgroundsquad på Trotzgatan i centrala Falun.

– Skolans ledning och lärargrupp består av folk från spelföretag. De har mycket erfarenhet och koll på utvecklingen. Uppdraget är att vi studenter ska formas efter marknaden och komma ut så fort som möjligt, säger han.

Max strävar nu hårt för att få spridning på sina projekt. Vid sidan av skolarbetet har han startat en egen firma där han tillverkar spel för mobilen.

– Det vore så coolt om folk kom fram till en i framtiden och sa att de lirat ens spel.

Genrerna är otaliga, men det som intresserar Max mest är äventyr, strategi och pussel. Och han är noga med hur de ska utformas.

– Ett bra spel ska inte ha en för strikt story. Det ska finnas utrymme för fantasi för den som kör det. Man kan antingen tillverka spel för en viss målgrupp eller endast utgå ifrån vad man själv tror fungerar. Jag satsar på något däremellan, säger han.

Tack vare att Max testat många olika spel har han en hel databas med intryck i bakhuvudet. Ett öppet sinne är en viktig ingrediens för den som jobbar med någonting kreativt. I höst får han möjligheten att visa vad han går för. Ett halvårs praktik på företaget Rovio, som bland annat utvecklade det välkända spelet "Angry birds", står inbokat i kalendern.

– Allt har gått väldigt fort. Jag tror min tid där kommer ge mig den erfarenhet jag behöver. Tanken är att utveckla något som fungerar på alla plattformar, alltså dator, tv och telefon, säger Max.

Dataspel är och har länge varit på framfart. Branschen växer explosionsartat och varje år haglar det ut nya spel på marknaden. I och med den utvecklingen råder ett hårt sug efter färska dataspelsutvecklare. Eftersom mellan 75 och 80 procent av studenterna på Playgroundsquad får jobb efter examen känner Max ingen större oro över sin framtida jobbsituation.

– Jag är positivt inställd. De söker ofta unga personer som kan komma med nya idéer.

Hur tror du dataspelen ser ut i framöver?

– Just nu experimenteras det ju mycket med spel i telefonen. Men jag tror att virtuella verklighetsspel är framtiden. Folk kommer sätta en konsol på huvudet och därmed vara "inne" i själva spelet. Samtidigt tror jag att vi kommer fortsätta spela på datorer och tv-apparater, svarar Max.

Annons