Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han jobbar i 43 graders lutning

Att köra bandtraktor är en sak.
Att göra det i en lutning på närmare 43 grader är något helt annat.
– Det är oerhört slitsamt. Jag hänger i stort sett i ett fyrpunktsbälte hela tiden jag kör och att hitta en bekväm sittställning är bara att glömma. Axlar, ben och rygg tar mycket stryk, säger Rickard Wermelin, som kör åt företaget Ericson i Lima AB.

Annons

Inför skid-VM 2015 ska hoppbackarna på Lugnet moderniseras för att möta dagens högt ställda krav.

Just nu pågår arbetet med att göra om profilen i underbackarna.

Totalt ska närmare 34 000 ton bergskross (0-200) från krossen i Fågelmyra läggas ut, och i det arbetet spelar Rickard Wermelin en viktig roll.

Han kör nämligen bandtraktorn som ser till att massorna hamnar på rätt ställe. Ett arbete som mestadels utförs i en lutning på 40-43 grader.

– Visst är det ett lite annorlunda jobb jag har, lite utöver det vanliga. Jag har i alla fall inte gjort något liknande tidigare. Ibland har jag känslan av att vara ett cirkusdjur, säger Rickard och skrattar.

Han är född i Örnsköldsvik, bor i Västerås och arbetar sedan fyra år tillbaka åt dalaföretaget Ericson i Lima AB.

Nu har han Lugnet som sin arbetsplats för en tid framöver. Drygt 17 000 ton av bergskrossen har redan lagts ut, hälften återstår, och sedan ska ett finare material läggas ovanpå.

På vissa ställen är massornas djup närmare fyra meter, normalfyllningen ligger på två meter, och på det grundaste stället är djupet 0,5 meter. En del schaktarbeten ska också utföras.

– Det är ett slitsamt arbete. Att hålla på och köra upp och ner i backen kanske inte verkar vara så märkvärdigt i sig, men jag sitter fast i ett fyrpunktsbälte och känslan är mest som att sitta fast i en sele. Axlar, ben och rygg tar mycket stryk, säger Rickard Wermelin.

Hur vänjer man sig vid den branta lutningen?

– På något vis gör man det efter ett tag. Visst är man medveten om att det lutar, men det gäller att hela tiden vara koncentrerad för att klara av att både köra traktorn, hantera vajrarna och pistmaskinen och se till att massorna hamnar rätt.

För att det ska kunna gå att arbeta i den branta underbacken med bandtraktorn, krävs en hel del åtgärder. Traktorn sitter bland annat fast i en dubbelvajer som är kopplad till en pistmaskin, som i sin tur är ihopkopplad med den stora backen. Av säkerhetsskäl, för att hålla emot krafterna som kan sättas i rullning.

– Jag bromsar med hjälp av fotbroms och parkeringsbroms. Häromdagen exploderad en hydralikslang och traktorn blev hängande i vajern. Känslan var lite speciell, men det var bara att hoppa ur traktorn och se till att laga slangen. Sedan var det bara att hoppa in och köra igen, säger Rickard Wermelin.

När bandtraktorn ska backas upp igen, efter att massorna planats ut, så hjälper vajern till även med den biten.

– Dragkraften ligger på närmare fyra ton, säger Rickard.

Ännu en dumper släpper sitt lass med kross i backen, och för Rickard väntar ännu en tur.

Upp och ner, ner och upp....