Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Han åker gengasbil - till Norge

Det stod en Volvo på Ica-parkeringen på Idre. Snart uppstod det en folksamling runt bilen. Inte för att det var en Volvo utan för att den för de äldre väckte minnen och hos de yngre nyfikenhet. Det handlade inte om något fartvidunder eller upp "hotad" Volvo. Het däremot då den eldades med ved. Lars Steffansson, från Örskogen söder om Vansbro, är ingen överlevare från gengastiden, utan 21 år gammal betydligt yngre än den ombyggda Volvon, årsmodell 72.

Annons

– Det var en kompis morfar som väckte mitt intresse, berättar Lars.

Det fick Lars att börja bygga om en gammal Volvo för tre-fyra år sedan, klar var bilen för två år sedan. Nu är den registreringsbesiktigad som gengasbil och med ålderns rätt även skattebefriad som veteranbil.

– Jag trodde inte det skulle fungera, men det gör det, säger Lars, medan allt fler samlas runt hans märkliga bil.

– Det här trodde jag inte att jag skulle få se i funktion, säger Kurt Pettersson från Katrineholm och klappar gengasaggregatet, innan han tar en bild med sin telefonkamera för att visa sina vänner.

– Jag minns de här bilarna från förr, säger stompbagare Alfons Lundberg förundrad över att få se en gengasbil i modern tappning.

Lars öppnar på locket och fyller på med en halv påse ved. Det ryker ordentligt, sedan tar elden sig och han kan konstatera att det bildas gas.

Under motorhuven finns ingen förgasare utan istället en gasblandare.

När vedkubben har fyllts på och brinner så är det bara att köra iväg.

– Är motorn kall så tar det ungefär fem minuter innan man kan åka, men nu är motorn varm och då är det bara att köra, förklarar Lars.

På taket sitter ett takräck och det fungerar som bensintank. Där ligger ett antal säckar med vedkubb.

– Vi är på väg till vintermarknaden i Röros, en resa på 80 mil fram och tillbaka, säger Lars.

– Vi räknar med att göra av med 13 säckar vedkubb. Det går åt en och en halv säck för var sjunde mil. Varje säck rymmer 40 liter, räknar man på det så drar bilen ungefär 3,5 liter per mil.

När den väl rullar iväg så gör den det precis som en vanlig bil, toppfarten på 120 km/tim gör att den håller god fart på vägen.

Det är nionde gången som Lars besöker marknaden i Röros, men det är första gången som han tar gengasbilen.

– Visst måste vi stanna och fylla på ved med jämna mellanrum, men det är inget problem. Sedan blir ju bilen också varm och skön, skrattar Lars innan han fortsätter mot Röros.

När han svänger ut på stora vägen så lyser den lokala bensinmackens prisskyltar på över 15 kronor litern i bakgrunden.