Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Halebops hjärta finns i Borlänge

För tolv år sedan var det sex personer som satt i Kupolen och skötte supporten och kundtjänsten åt den då lilla nya mobiloperatören Halebop.
I dag är de 65 personer, och kontoret är bemannat dygnet runt.
– Vårt hjärta finns helt klart i Borlänge, säger Halebops chef Haval van Drumpt.

Halebop startade år 2000, och ägs sedan 2001 av Telia Sonera. I början hade företaget fokus på kontantkort till mobiltelefoner. Sedan 2003 har företaget Releasy i Borlänge skött Halebops kundtjänst och support.

– Det är ett underbart gäng som jobbar i Borlänge, och våra företag har mer eller mindre växt ihop. Vid ett par tillfällen har vi utsatt vår support för konkurrens, men Releasy i Borlänge har alltid varit bäst, säger van Drumpt.

Det kan låta märkligt, men trots att det är just ett företag som sysslar med telefoner har Halebop valt att inte ha någon telefonsupport. I stället får kunderna mejla och chatta med supporten.

Delvis för att det är billigare att inte ha en telefonsupport.

– Men det är framför allt ett val vi har gjort för att vi tror att vår målgrupp vill ha det så. Våra kunder är mer vana med att chatta och mejla än att ringa upp en kundtjänst och sitta i telefonkö och trycka ett eller två för att komma rätt, säger van Drumpt.

Sedan tre år tillbaka är kundtjänsten på Kupolen bemannad dygnet runt, året runt.

Kim Hedman har sedan 2011 jobbat med Halebops support. Han och hans kollegor har varje dag tusentals kontakter med Halebops kunder.

– Vanligaste frågan är hur lång bindningstid som är kvar på abonnemanget, och då handlar det ofta om kunder som vill teckna ett nytt abonnemang och samtidigt köpa en ny telefon. Men det kan vara alla möjliga frågor som vi får, berättar Kim.

– Vi har förstås under tolv år byggt upp en stor kunskap, så vi kan svara på många frågor som återkommer. Men vi har också snabba och bra system för att snabbt kunna leta på information, säger Sebastian Andersson Releasys platschef i Borlänge.

Får ni mycket skäll från kunder som inte får grejerna att fungera?

– Det är klart att det finns en del som är arga, men det är en klar minoritet. Vi är ju till för att hjälpa, och de flesta som får hjälp uppskattar det.

Personalen i Borlänge är också en viktig del i utvecklande av abonnemang och övriga tjänster, med tanke på den dagliga kontakt de har med kunderna, berättar Haval van Drumpt.

– Ett av våra mest framgångsrika abonnemang föddes här i Borlänge och det på förslag från en av våra kunder, säger van Drumpt, som med jämna mellan rum besöker Borlänge och då passar på att jobba i supporten.

– För mig är det ren terapi att jobba i supporten och prata direkt med kunderna. Dessutom är det viktigt för att fortsätta att utveckla våra produkter.

För alla inom branschen är överens om en sak. Utvecklingen när det gäller mobiltelefoner, tjänster och abonnemang kommer att fortsätta att accelerera.

– Telefonerna blir bättre och bättre och tjänsterna likaså, vilket kommer att ställa nya krav på mängden data som man kan skicka och ta emot. Vi går ju mot att mobiltelefonen blir vårt livs fjärrkontroll. Den är på väg att bli våra kreditkort och nycklar, id-kort och körkort, säger van Drumpt.