Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Haglöf dömer ut tävlingsledningen

Daniel Haglöf var rosenrasande efter helgens TTA-tävling på nya Tierp Arena.
Borlängeföraren var på väg mot sin första pallplats när han straffades för en felaktig startprocedur.
– Jävla bullshit. Straffet är inte i paritet till brottet, tävlingsledningen sabbar en hel racehelg för oss, säger en arg och besviken Daniel Haglöf.

Annons

Oturen fortsätter alltså att grina Haglöf i ansiktet. Han inledde helgen starkt och efter årets bästa kval startade han från den tredje rutan.

– Jag hade en jättebra bil och gjorde min bästa tävling hittills i TTA.

På andra varvet tappade han motorhuven efter en sammanstötning.

– Jag tappade aerodymanik och bilen var inte lika snabb på rakorna som den normalt är. Men jag hade en säker tredjeplats när jag fick besked om att jag hade fått ett drive through-straff, säger Haglöf.

Enligt tävlingsledningen stod Haglöfs bil för länge på domkrafterna minuterna innan start. Efter att ha tagit straffet kom han ut långt ner i fältet och efter ytterligare en sammanstötning tvingades han bryta.

– Vi plöjer ner flera hundratusen kronor på en sådan här tävling och bara för att vi är några sekunder sena ner med bilen ska vi inte få vara med och åka om poängen, dundrar Haglöf.

– Annars hade jag stått på pallen. Jag tycker det är helt sjukt. TTA pratar om att bygga upp sportsliga värderingar men det här har ingenting med sport att göra. Det handlar om ett teammisstag och då ska väl teamet få en böteslapp istället.

Samma öde drabbade Jocke Mangs, tävlandes för det dalabaserade teamet Brovallen Design. Mangs, som startade i pole position, tog dock aldrig sitt straff och diskvalificerades efter tävlingen.

För Mangs teamkollega, Alx Danielsson, blev det aldrig något race. Han kraschade våldsamt i kvalet. Bilen blev skrot och Danielsson klarade sig undan med endast två brutna revben.

Tävlingen vanns av Linus Ohlsson som därmed håller mästerskapet i liv inför den avslutande finalen i Göteborg den 28-29 september. Fredrik Ekblom blev tvåa i Tierp och leder totalt, 29 poäng före Olsson.

I Swedish GT blev Daniel Haglöf och Peter Wallenberg tvåa.

Daniel Röjsel, SMK Dala-Falun körde in som elva i Radical och tvåa i Prosport-klassen. I och med andraplatsen säkrade han totalsegern i Prosport Cup.

Annons