Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Grrrlcollection skriver musikhistoria

Gör det själv-kultur och feministisk historieskrivning. Det är vad Grrrlcollection.com handlar om.



– Kvinnors betydelse suddas hela tiden ut. Vi måste börja ta makten över vår egen historia, säger Emilia Henriksson och Malin Ringsby som driver projektet.

Allt började i delstaten Washington i nordvästra USA för drygt 20 år sedan. Feminister aktiva inom punkscenen fick nog av att ständigt särbehandlas och startade ett uppror – riot grrrl. I stället för att vädja om plats i den mansdominerade musikbranschen tog de saken i egna händer. Do it yourself, gör det själv, var ledorden.

De startade band, ordnade spelningar och konstutställningar, gav ut tidningar och agiterade högljutt i jämställdhetsfrågor.

Riot grrrl-rörelsen spreds genom band som Bikini Kill, Bratmobile och Sleater Kinney över Atlanten och runt millennieskiftet svepte vågen in över Dalarnas blandbandsbytande tonåringar. I Falun blomstrade den feministiska rörelsen med aktivistgrupper, studiecirklar och åtskilliga riot grrrl-kassetter i omlopp. Malin Ringsby och Emilia Henriksson, båda födda 1984, minns perioden väl.

– Vi var ett ganska stort gäng av personer som hade liknande tankar. Falun var en riot grrrl-stad. Det är jag väldigt stolt över, säger Emilia.

Malin förklarar strömningens kärna:

– Det handlar om att tjejer ska ryggdunka varandra i stället för att konkurrera. För mig är riot grrrl inte en musikgenre utan en anda – ett förhållningssätt.

Valla, dåvarande Ungdomens hus i Falun, var en självklar samlingsplats för många musikintresserade tonåringar.

– Jag och tre tjejer till hade bandet Jenny came back ihop. Vi ville spela på Valla men de ville inte boka oss. Anledningen var att ett band med bara tjejer spelat där tidigare, och den spelningen hade inte varit så bra. De ville inte ha fler tjejband, berättar Malin.

– Tänk dig samma sak fast tvärtom: Bara för att ett enda killband är dåligt så ska inga killar få spela där igen. Det skulle aldrig hända. Killar är självklara medan tjejer måste motivera sin plats, säger Emilia.

Men Jenny came back gav igen. I sann riot grrrl-anda tog de själva kommando över situationen och skrev en ursinnig låt om händelsen, som fick en av bokarna på Valla att tänka till och be om ursäkt.

År 2003 ordnades Sveriges första Ladyfest – ett feministiskt festivalkoncept signerat riot grrrl-rörelsen – i just Falun. Tio år senare, 2013, satt Emilia och åt lunch med några musikintresserade arbetskamrater.

– Mina kollegor har verkligen bra koll på musik. Trots det visste de inte vad riot grrrl var. Då kände jag att det var dags att göra något.

Kort därefter startade hon bloggen Grrrlcollection.com, ett elektroniskt arkiv med texter, inskannade flygblad, skivomslag och tidningsartiklar.

– Det handlar om historieskrivning. Män skriver oftast om andra män. Kvinnor glöms bort och stängs ute. Vad gör det med människors världsbild? säger Emilia.

– Riot grrrl har format oss extremt mycket. Grrrlcollection handlar om att samla in material och att dela med sig av det. Annars är det som att rörelsen aldrig funnits, säger Malin.

Grrrlcollection.com uppdateras ständigt, får allt fler besökare och läsarna skickar in egna alster med riot grrrl-anknytning. I motsats till history (hans historia) skriver de herstory (hennes historia). En idé är att materialet ska ta form av en bok till slut, om tiden finns och pengar skjuts till.

Men Grrrlcollection är inte enbart ett arkiv.

– Riot grrrl-rörelsen lever fortfarande. Det startas nya band hela tiden. Vi försöker att tipsa om allt som är peppande, säger Emilia.

Malin instämmer:

– Vi hajpar musik utan att sätta etiketter. Det kan vara Beyoncé eller Kathleen Hanna. Det viktiga är att de kör sig egen grej och inspirerar andra att göra detsamma. Det handlar om systerskap.