Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gratistidning ger sig in på hård marknad

Redan i november kommer DT att starta en egen gratistidning.
Det beskedet kom på tisdagen.

Annons

Tidningsnyheterna duggade tätt igår. Först kom budet att Dalarnas tidningar (DT) ska börja samarbeta för att rädda Dala-Demokraten. Sedan kom beskedet att DT startar en egen gratistidning.

DT har ägt aktier i Annonsbladet, men under måndagen avslutades det samarbetet. Nu lär konkurrensen bli hård mellan de båda gratistidningarna.

– DT når redan nio av tio läsare i Dalarna via webben, papperstidningar och radio. Men vi behöver nu gå ut bredare än vad vi lyckas med våra morgontidningar, både för läsarnas och för annonsörernas skull, säger redaktionschefen Ewa Wirén.

Den nya gratistidningen kommer att ges ut på onsdagar och heta Mitt Dalarna. Upplagan blir på 85 000 ex och den ska komma ut i fyra editioner – i Borlänge, Falun, Södra Dalarna och i Västerbergslagen. I norra Dalarna finns redan Mora tidning som har stor hushållstäckning och kommer ut tre dagar i veckan.

– Vi ska marknadsföra Mitt Dalarna som en riktig tidning, med lokalt material och journalister som tar läsarna på allvar, säger Ewa Wirén.

Varför ska då läsarna betala för en morgontidning? Finns inte risken att folk nöjer sig med gratisvarianten?

– Vi tror faktiskt inte att våra prenumeranter överger oss, de får så otroligt mycket mer med sin dagstidning. Gratistidningen blir ett komplement med eget material, säger Ewa Wirén.

Redaktionen kommer att bestå av tre skrivande och en fotograferande journalist.

Företagsmarknadschefen Peter Karlsson ska nyanställa en säljchef och sju annonssäljare.

– Vi kommer att jobba hårt med att den här produkten ska bli bra. Vi ser dagstidningen och veckotidningen som helt olika marknader, att det finns läsare för båda, säger Peter Karlsson.