Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

God kemi på Västra skolan

Västra skolan firar Kemins dag genom en extrainsatt kemilektion.
Dagens experiment är utvalda av branschorganisationen plast- och kemiföretagen för att visa hur kemi kan ge hållbara lösningar på globala utmaningar.

Annons

Eleverna i klass 8b på Västra skolan rullar omsorgsfullt varsitt plastark till en liten blomkruka. Det är ett av experimenten från det nationella projektet Kemins dag. Projektet anordnas av branschorganisationen plast- och kemiföretagen för att sprida intresset för kemi och i år deltog 110000 elever.

Årets tema är hållbar utveckling och enligt branschorganisationen finns det ett stort behov av kreativa kemister, tillexempel för att möta globala behov av rent vatten, mat och hälsovård. På Västra skolan får eleverna under dagen bekanta sig med olika typer av plast och hur den kan komma till användning för att lösa reella problem, engångstoaletten peepoo presenteras som en sådan uppfinning.

Peepoo-påsen är konstruerad för att användas på platser där toaletter inte är tillgängliga. Plastkassen förhindrar att avföring förorenar närområdet och efter användning blir den till gödsel som är fri från sjukdomsframkallande mikroorganismer.

14 åriga Julia Nordlund droppar vatten olika plastbitar och undersöker deras egenskaper. Hon tycker att kemi är roligt, speciellt när klassen får laborera. Bakom henne sitter klasskompisen Helin Juhl Salim som inte är lika förtjust i ämnet eftersom det är så teoretiskt.

– Det skulle bli mer intressant om våra lärare kunde föreläsa med inlevelse och bli bättre på att förklara hur saker och ting hänger ihop, säger Helin Juhl Salim.

Den en timme långa lektionen på Västra skolan tillbringades huvudsakligen med att genomföra experimenten och det blev ingen tid över till att diskutera resultatet. Men NO-läraren Kristina Västlund talar om att de kommer återkomma till degens experiment under ordinarie lektioner. Hon tycker att det är en utmaning som lärare lyckas få eleverna att koppla ihop experimenten med teori.

– De flesta elever tycker att laborationerna är roliga, speciellt när det smäller eller ryker, men det krävs mycket mer av oss lärare för att förmedla varför ämnen reagerar som de gör. Vi behöver bli duktigare på den delen, säger hon.

Ulla Nyman är ansvarig för skolfrågor på Plast- och kemiföretagen och hon tycker att det är problematiskt om elever saknar den teoretiska förståelsen. Hon menar också att det finns en nidbild av vad kemister egentligen arbetar med som gör att många väljer bort yrket.

– De flesta ser en person i vit rock och spretigt hår som är undangömd på något labb. I själva verket är kemistyrket varierande och kemister är representerade i de flesta branscher. För att belysa det väljer vi under Kemins dag att visa exempel på hur andra med hjälp av kemi lyckats lösa världsproblem, säger hon.