Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gäst fick rätt mot Borlängehotell

En kvinna från Torslanda har fått rätt hos Allmänna reklamationsnämnden.
ARN anser att ett hotell i Borlänge gjort sig skyldig till avtalsbrott.

Annons

I sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden har kvinnan uppgett att hon bokat en vistelse på fem nätter på hotellet i Borlänge för 5 150 kronor, vilket bekräftades muntligt och skriftligt.

Fem månader efter bokningen höjdes priset till 9 000 kronor, vilket hon menade är oskäligt. "Ingånga avtal ska hållas och mellanskillnaden återbetalas till henne", hävdade kvinnan.

Hotellet har motsatt sig yrkandet och uppgett att en anställd på hotellet uppgett fel pris till kvinnan från början. När det uppdagades informerade hotellet kvinnan som valde att betala det nya priset. Och då, menade man från hotellet, har hon accepterat de nya villkoren och ska därför heller inte ha någon kompensation.

Men Allmänna Reklamationsnämnden anser inte att kvinnan accepterat det nya priset genom att betala den högre summan. Parterna hade ingått ett bindande avtal på 5 150 kronor och den ensidiga prisändringen är ett avtalsbrott, anser ARN.

Därför rekommenderar nämnden att hotellet återbetalar mellanskillnaden på 3 850 kronor till kvinnan.