Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gasen i botten till minne av Dan Andersson

Det var ivriga rallyförare som under lördagen startade i rally Dan Anderssons Minne. Rallyt är 120 kilometer långt och uppdelat på fyra olika sträckor.
– Men det är 60 kilometer som är special sträckor. Där kör man på tid och banan är avlyst från resten av trafiken, säger biträdande tävlingsledare Leif Andersson.

Annons

Med ungefär 106 startande ekipage är det jämförbart med förra årets 107.

– Vi är väldigt glada och nöjda med den siffran. Det brukar ligga kring 100, säger Leif Andersson.

Banförhållandena för dagens tävlingar bedömer han också som goda.

– Det är bra banförhållanden. Det är en del snö men vi har hunnit ploga två sträckor. Eftersom det är lite varmt i dag så är det kanske lite poröst på ytan ute på banan, fyra grader kallt hade varit perfekt, konstaterar Leif Andersson men som fick nöja sig med temperaturer kring nollan.

Rallyt är uppdelat i olika klasser, det finns allt från debutanter till de lite mer rutinerade förarna som tävlar i Suzuki 1 300 Rally Cup och Grupp E Cupen där Dan Anderssons Minne endast är en av ett antal deltävlingar.

Leif-Göran Engberg tävlar tillsammans med sonen Johan Engberg i Grupp E Cupen för SMK Gävle. Pappa Leif-Göran agerar kartläsare medan sonen Johan sitter vid ratten.

– Det är varmt och skönt i dag så det blir kanske lite moddigt, konstaterar Leif-Göran en dryg timme innan start.

Tidigare var det Leif-Göran som körde och sonen läste kartan, men sedan en tid tillbaka är det ombytta roller som gäller.

– Men jag känner mig trygg när grabben kör, det har varit ett långt samarbete.

Vad tror du om banan?

– Den verkar vara lite bökig och krokig, baserat på kartan, men det ska nog gå bra det här.

Några som inte haft ett lika långt samarbete som far och son Engberg är de två vännerna Mikael Johansson, Lima, och Joakim Ryen, Sälen.

– Det här är vår tredje tävling tillsammans, säger Miakel Johansson.

De är båda överens om att det inte är så viktigt vilken tid de går i mål på, det viktigaste är att ta sig helskinnade runt banan.

– Vi satsar bara på att ta oss i mål. Det verkar vara mycket snabba partier på banan. Men det verkar också vara mycket kurvor som kommer direkt på och det är alltid spännande, säger kartläsaren Mikael Johansson.

Att solen lyste med sin frånvaro var heller ingenting som bekymrade grabbarna, snarare tvärtom.

– Det är rätt bra väder, nu slipper vi solen i ögonen ute på banan, säger Mikael Johansson.

– Vi har startnummer 97 så vi är bland de sista som startar så banan kanske kan vara lite sönderkörd när vi kommer ut, säger Joakim Ryen.

En av årets debutanter var Richard Hellström, 20, från Fredriksberg. I sin gröna Saab 900 tog han sig med farbror Per-Erik Hellström som fick agera kartläsare. Efter målgång var Richard nöjd med sin rallydebut.

– Det gick bra tycker jag. Banan var fin men jag hade lite bilproblem ett tag, avgasröret hängde i backen.

– Banan var väldigt kurvig över lag, och även moddig på vissa ställen. Men varierat väglag är bra, det som gör rally roligt är ju variationen, tillägger han.

Och hur skötte sig kartläsaren?

– Han skötte sig bra. Det hade nog inte gått så bra utan honom.

Vilken tid Richard kom i mål på vet han inte riktigt.

– Men det var inte det viktiga. Jag ville bara köra och komma i mål.