Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Garpenbergsgruvan blir Dalarnas och regeringens hävstång

Region Dalarna och regeringens gruvsamordnare Christina Lugnet vill använda erfarenheterna från Garpenbergsgruvan och Hedemoras gruvutbildningar som en hävstång för att snabbt och obyråkratiskt ställa om samhället när gruvorna återstartas i Bergslagen.

Annons

Göran Carlsson, chef för Region Dalarna är mycket optimistisk inför möjligheterna på arbetsmarknaden som öppnat sig med gruvboomen i Dalarna som han diskuterat med regeringens nyutsedde gruvsamordnare Christina Lugnet.

– Vi hade en två timmar lång och bra diskussion om hur vi ska lägga upp gruvpaketet i Dalarna. Det ska bli verkstad och minimalt med byråkrati när vi samordnar alla våra resurser, berättar Göran Carlsson.

Ett konkret resultat blev ett samtal till Kjell Rosen, kommunchef i Hedemora för att snabbt få i gång målinriktade gruvutbildningar där man kan dra nytta av Garpenbergsgruvan och kommunens redan startade utbildningar i syfte att snabbt kunna dra i gång mer utbildningar.

– Det här handlar om mycket mer än återstarten av en eller två stora järnmalmsgruvor i Ludvika kommun. Vi har Garpenbergsgruvan som vårt levande exempel där en stor utbyggnad pågår som vi alla kan använda som en hävstång. Vi är också överens med Christina Lugnet om att vi ska ha med alla de företag som prospekterar efter malm i Dalarna och samordna jobbet med det som länsstyrelsen, region Dalarna och kommunerna arbetar med.

Rivstart för gruvpaket Dalarna blir det i mitten av november där lanshövding Maria Norrfalk, region Dalarnas ordförande Leif Nilsson (S) står som värd för en stor heldagsträff där regeringens gruvsamordnare är huvudperson.

– Vi har mycket bara erfarenhet av Christina Lugnet som var generaldirektör på Tillväxtverket när vi startade industripaket Ludvika. Hon hjälpte till att driva fram paketet och gick in i sin organisation med tydliga signaler. Ska vi komma framåt så får vi inte fastna i byråkratier när vi behöver nya bostäder, lösa infrastrukturfrågor, ordna utbildningar och allt vad gruvorna kan komma att föra med sig, säger Göran Carlsson.

Det pågår ju en hamnkamp där inte bara Oxelösund utan också Västerås, Gävle och Lysekil vill ha järnmalmen från Ludvika. Tror du de 900 miljonerna som regeringen signalerat till malmbanorna klarar gruvornas behov?

– 900 miljoner som klarar en av Ludvikagruvorna till Oxelösund tror jag. Men det finns inte en regering i det här landet som skulle komma med beskedet att det blir nej till gruvan för vi har inte pengar till transporten.

– Min bedömning är att Västerås är borta ur bilden. Gävle kräver att man kan använda två bansträckor och kan lösa Ryggenstigningen. Min bedömning är att om det blir det full fart i alla Ludvikagruvorna så blir det nog så att man kör malmtågen till Oxelösund på en bana och tar tillbaka tomtågen via andra banor. Vi kommer inom kort att träffa alla regionförbund och kommuner efter banorna mellan Ludvika och Oxelösund och samordna detta med Christina Lugnets jobb för landet, säger Göran Carlsson.