Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gamla dalabussar tas utomlands

Nu ska Dalatrafiks tidigare trafikoperatör Nobina sälja Dalabussarna. De kommer sannolikt att gå i Östeuropa.
– Begagnatmarknaden för linjebussar i Sverige finns inte, säger Henrik Birath, vice vd på Nobina.

Nu har de flesta av Nobinas bussar med Dalatrafiks färger lämnat länet. I stället står de tillfälligt uppställda strax utanför Gävle. Sedan ska de portioneras ut i trafik inom Nobinas övriga kontrakterade trafikuppdrag. I vart fall de nyare bussarna. De äldre ska säljas till Östeuropa, rapporterar Arbetarbladet.

– Uppdragsgivarna tillämpar upphandling och har krav på nya bussar, säger Henrik Birath, vice vd på Nobina.

I dagsläget handlar det om drygt 50 bussar som står uppställda i Gävle, och majoriteten har gått i Dalarna. Just nu är det ovanligt många bussar där då bolaget har bytt kontrakt på flera platser i landet. Orsaken till att de hamnar i Gävle är att det finns många busspekulanter i närheten och att bussarna lätt kan skeppas iväg från Gävle hamn.

Nobina har haft kört bussar åt Dalatrafik sedan 2006, vilket de slutade med den 30 juni. Den sista tiden hos Dalatrafik blev stormig med tvister i domstol och en stigande frustration från båda parter. Förra sommaren kulminerade konflikten i ett öppet bråk mellan Region Dalarna och Nobina när bussentreprenören överklagade den nya bussupphandlingen som de själva inte deltog i. I maj konstaterade Dalatrafiks informationschef Lars Grahn att Nobina redan hade börjat flytta ut bussar från Dalarna och ersatt med äldre varianter.

Henrik Birath berättar att vid tolv års ålder är bussarna för gamla för Sverige och att de då säljs utomlands där kraven inte är desamma.

– Möjligen kan det finnas några godsrumsbussar som kan säljas i Sverige till några dansband. Men jag vet inte hur många dansband som har råd med nya bussar, säger Henrik Birath.