Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gabriel Ehrling: I Visby pratar alla som är från Dalarna om järnvägen

/
  • Försvarsminister Peter Hultqvist (S), SSAB:s Per Bondemark och Göteborgs hamns Magnus Kårestedt i samtal i Visby.

Annons

Hundratals seminarier under Politikerveckan i Visby har frågeställningar som är viktiga för framtiden i Dalarna. Men det på pappret mest kritiska var nog ändå det som under tisdagen genomfördes under rubriken "Hur påverkar bristerna i infrastrukturen våra exportmöjligheter?".

Som avsändare stod "Infram", den samverkansorganisation mellan kommuner, regioner och näringsliv som bildats för att påverka frågor som rör infrastrukturen i Bergslagen.

På scen stod bland annat ledande företrädare för de i Dalarna stora arbetsgivarna SSAB, ABB och Spendrups. Och så Peter Hultqvist (S), som i sitt närmast statsministerlika inledningsanförande dundrade att "centralismen har varit en alltför stark bärande kraft". Han lovade att fokus hädanefter ska ligga på "decentralisering av samhället" och att staten nu i stället "konsekvent måste utlokalisera statlig verksamhet". Tala om löften som förpliktigar!

Tidningens läsare är vid det här laget väl bekanta med Dalabanans usla skick (många säkert via egna tågförseningar). Seminariets värde låg dock i att det betonade på hur arbetstillfällen i Dalarna är helt beroende av att det inte tar för lång tid att nå världshaven via hamnen i Göteborg. Infrastrukturfrågor kan därför inte avgränsas till Dalarna utan måste, precis som järnvägen som sådan, hänga samman i välfungerande stråk.

Anna-Karin Larsdotter, transportansvarig på ABB, inskärpte allvaret i situationen genom att konstatera att ungefär 90 procent av det som tillverkas i Ludvika går på export, och att det på järnvägen till Göteborg måste rulla över 60 stycken broar. Broar är inte bara flaskhalsar i systemet utan också särskilt krävande när det gäller underhåll. Alltså 60 enskilda risker för ABB och ABB:s kunder.

Ronny Beyer (S), ordförande i byggnadsnämnden i Borlänge och företrädande det lokalpolitiska perspektivet, rev ner många skratt när han, med 30 års egen erfarenhet av att köra tåg, konstaterade att: "Järnvägen har förfallit snabbare än jag själv har".

Strax innan alliansregeringen förlorade makten 2014 kom den till insikt kring den svenska järnvägens skriande behov. Det var för lite och för sent. Löfvenregeringen har lovat stora resurser, men de ska huvudsakligen falla ut i framtiden. Och det är alltid en smal sak för en svag regering att lova saker längre bort.

På frågan om hur det ska skapas långsiktighet i svensk infrastrukturpolitik svarade den dagen till ära skojfriske Peter Hultqvist "Vi ska vinna nästa val."

Det duger förstås inte. Regeringen har taktpinnen och har hög svansföring kring ambitionen att "samarbeta". Så gör då det! Så kanske politiker och näringslivsföreträdare från Dalarna om tio år kan prata om fler frågor än infrastruktur. För just nu är det som en åhörare vid ett av veckans alla seminarier konstaterade: Alla från Dalarna pratar om järnvägen.

Annons