Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fryst cider gav Kopparberg nytt rekord

Tillväxtbryggeriet Kopparbergs bryggeri redovisar ännu en gång nytt kvartalsrekord, plus 145 miljoner i omsättning till över 1,5 miljarder och en vinstförbättring på 93 miljoner till 230 miljoner - och fryst cider har blivit en ny försäljningssuccé och vd Peter Bronsman ger all ära till framgångarna till sin personal i bryggeriet.

Det fortsättar att gå mycket bra för ciderettan i världen, Kopparbergs bryggeri, två och en halv mil söder om Spendrups i Grängesberg, Sveriges största bryggeri.

Koncernens nettoomsättning ökade under årets nio första månader 2015 till 1 511,8 miljoner kronor jämfört 1 366,5 miljoner under motsvarande period 2014.

– På våra exportmarknader har vi fortsatt med att fokusera på vårt cidervarumärke Kopparberg Cider med smakerna Kopparberg Päroncider, Strawberry/lime, Elderflower/lime och Mixed Fruit. Vi har även fortsatt att utveckla nya förpackningstyper, ett exempel på detta är vår Frozen Cider. Där har utfallet varit mycket bra och den har snabbt nått topplaceringar hos våra kunder. Vi har även fortsatt lansera cider på fat med stor framgång, berättar koncernchefen Peter Bronsman som berättar att ciderandelen nu är över 65 procent av hela produktionen.

– Och den fortsätter att växa, tillägger han.

Vinsten beror hans personal.

– Resultatförbättringen hänför sig till en gynnsammare valutasituation, en bättre produktmix samt en effektivare produktion och en fantastisk personal. Dessa faktorer kombinerat gör att vi redovisar det bästa resultatet någonsin skriver jag i rapporten, säger Peter Bronsman och tillägger:

– Min personal i Kopparberg ska ha all credit för detta, det är en ära och mycket lätt att vara vd med alla dessa fantastiska medarbetare, säger Peter Bronsman.

Samtidigt som Kopparbergs Bryggerier fortsätter att öka andelen cider av sin totala försäljning växer också andelen ciderförsäljning på fat som bidrar ytterligare till lönsamheten.

– Till exempel i Australien, där marknaden har ökat men lönsamheten har ökat än mer, eftersom vi svängt från cider på burk till att få krogarna att använda mer cider på fat. Vi har säkert tusentals krogar i Australien som i dag serverar cider på fat och vi har aldrig varit med om en sådan ökning, säger vd Peter Bronsman

Tillväxtresan sker tillsammans med partnern SAB-Miller som distribuerar Kopparbergs cider i världen och som nu gör att cidertillverkningen närmar sig 70 procent av bryggeriets produktion..

SABMiller kommer att bli en del av världens största bryggerigrupp Anheuser-Busch InBev och knappt hade denna affär gått i lås förrän spekulationerna om nästa stora bryggeriaffär kom på dagordningen, att den nya bryggeriettan i världen kommer att lägga bud på Coca Cola, läskettan i världen. En spekulation som till och med Coca-Colas koncernchef inte utesluter.

– Jag har inget nytt att berätta om SABMiller och det kan bli hur bra som helst för Kopparbergs. Men vi avvaktar.

En affär med Coca-Cola då?

– Intressant kan jag säga och det är kul att bara i bryggeribranschen där det händer så mycket - men vi är inte så mycket för läsk. Vi är jättenöjda som vi har det i dag med avtalet med SABMiller och kanske kan vi åka med av bara farten om de också skulle bli tillsammans med Coca-Cola. Men skulle det inte bli något så är vi nöjda ändå, säger Peter Bronsman.