Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fribergs mål – WRC

Han har rallysporten i blodet och har länge varit en av Sveriges stora rallytalanger. Nu ska 23-årige Robin Friberg ta nästa steg i karriären och målet är givet.
– Jag vill bli fabriksförare i ett VM-team, säger Ludvikabon, som kommer från en riktig rallyfamilj.

Annons

Vi börjar med släktträdet: Robins plastfarfar heter Erik "Eken" Johansson och han behöver väl ingen närmare presentation. Pappa heter Peter Friberg och han var en habil rallyförare på sin tid. Hans halvfarbror heter Tobias Johansson som för ett decennium sedan körde ett antal VM-deltävlingar. Lägg till morfar Benny Locander som var en duktig kartläsare...

Att rally skulle bli Robin Fribergs sport är väl ingen större skräll.

Han slog igenom 2011 med dubbla SM-guld (junior och tvåhjulsdrivet) och han har även ett brons i Grupp N från 2012.

2013 var det mycket strul i SM och förra året blev det bara fem tävlingar totalt. Talangen är oomtvistad och nu ska kliva ut i rampljuset på allvar. I en helt ny Citroën DS3 R5 ska han visa rallyvärlden att han är en förare att satsa på. Bilen är bland det bästa som går att köra i WRC 2-klassen.

Han vill leka med de stora pojkarna i WRC så småningom, en dröm många unga svenskar har och har haft, men får har nått det målet.

– Vägen dit är fruktansvärt lång och svår men det är dit vi vill med den här satsningen, säger han.

Satsningen innefattar två bilar, båda har hamnat i Ludvika kommun.

Friberg har den ena och veteranen Thomas Thunström den andra.

– Fantastiskt roligt. Det här är en av de större privatsatsningarna som gjorts inom svensk rallysport. Det är bara jag och Thunström som har sådana här bilar i Sverige.

Vad är de största skillnaderna mellan den här bilen och din gamla Mitsubishi?

– Den väger nästan 300 kilo mindre, jag måste köra den på helt annat sätt. Bromsarna är helt annorlunda och den gamla bilen var man tvungen att köra mer på vridmoment, i Citroën:n är det bara att varva så mycket man orkar. Det finns inget bottenvrid alls, det finns bara effekt på toppen, förklarar han.

Hur ser ekonomin ut, har ni finansieringen klar för en långsiktig satsning?

– Det är inte så bra som vi önskar. Vi har hittat några nya sponsorer till i år och vi jobbar febrilt för att hitta fler samarbetspartners.

Intresset för rally är stort men det behövs mer uppmärksamhet i media för att ännu fler ska bli intresserade, säger han.

Han har kört en hel tävling med bilen ( I Lima den gångna helgen,

totaltrea) och kommande helg blir det SM i Sandviken och helgen därpå Svenska rallyt.

Vad är målet för i år?

– Ett SM-guld ska jag ha. Och skulle vi bli topp fem i Svenska rallyt kommer jag att vara jättenöjd. Men som det känns nu har jag för lite mil i bilen för Svenska rallyt.

Ett tufft mål?

– Verkligen. Det tempot vi hade i Lima räcker inte alls i Svenska. Men det kommer upp en ingenjör från Citroën den här veckan och ska hjälpa oss med inställningarna när vi testar. Sedan kör vi SM och förhoppningsvis höjer vi oss ett snäpp.

När ska du sitta i en riktig WRC-bil i rally-VM?

– Inom fem år ska vi kunna vara där. Planen är att 2016 åka tre VM-deltävlingar i WRC-2 och sedan öka sakta men säkert. Jag är fortfarande ung och lär mig för varje tävling, många har bråttom ut i världen men jag känner att det är bättre att vara lite kall och vara kvar i Sverige och skaffa sig rutin, det är det allting handlar om.

Har ni kontakt med några WRC-team?

– De enda vi fått kontakt med är Citroën i och med att vi köpt bilarna.

Vi har nästan daglig mejlkontakt med dem.

Så Yves Matton vet vem du är?

– Ha ha, ja, förhoppningsvis. Men jag måste ut och visa upp mig i VM och göra bra resultat för att de ska få upp ögonen för mig.

Fotnot 1: Yves Matton är chef över Citroën:s satsning i rally-VM (WRC).

Fotnot 2: WRC är huvudklassen i rally-VM. WRC-2 är klassen under.