Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Framtidens flisbil är här

Vid första anblicken ser den ut som en helt vanlig flisbil.
Men den är 1,25 meter längre och byggd för 74 tons bruttovikt.
På fredagen var det premiärvisning i Leksand.

Annons

Bilen ägs av Kent Åkerström i Enviken, ingår i Dalafrakts lastbilsflotta och är det första flisekipaget i sin storlek i reguljär trafik i Sverige.

Dessutom är bilen med i ett försöksprojekt som ska ligga till grund för utvecklingen av framtidens större lastbilar i landet.

På fredagen visades ekipaget upp utanför Tegera Arena i Leksand och branschintresset var stort. Närmare 70 personer fanns på plats.

Dagens flisbilar har en bruttovikt på 60 ton. Den nya modellen klarar hela 74 ton.

– Det är tack vare en extra axel på bilen och en på släpet. Det gör att trycket blir mindre på vägen än i dag och det i sin tur gynnar bränsleförbrukningen med cirka 10 000 liter per år, berättar Fredrik Tärnström vid Stora Enso Skog som är en av aktörerna kring flisbilen.

Kent Åkerström är åkaren som investerat i den nya bilen.

– Jag ör mycket nöjd, den är faktiskt lättare att manövrera på vägen än den gamla modellen, säger han.

Bilen kommer att köra flis och pappersmassa - främst mellan Skutskär och Dalarna - och tas i drift i maj.