Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsatt projektering för bymiljöväg

Trafikverkat har beslutat att gå vidare med planerna för en säkrare och bättre trafikmiljö genom Åsmansbo.
Dock blir det ingen gång- och cykelbana mellan badplatsen och byn.

Annons

I en förstudie beskrev Trafikverket väg 650 genom Åsmansbo som relativt smal och kurvig. Den saknar gång- och cykelväg samt busshållsplatser. Trafiksäkerheten och tillgängligheten är låg då oskyddade trafikanter måste samsas om vägutrymmet med motorfordonstrafiken. Något som innebär en riskmiljö för de oskyddade trafikanterna.

Vidare noterades att föräldrar är oroliga över att låta sina barn gå till de platser där skolskjutsen hämtar barnen och de boende upplever att många trafikanter kör för fort genom byn. Flera förslag presenterades i förstudien för att få till en så kallad bymiljöväg och därigenom förbättra trafiksäkerheten.

Steg 1, en gång- och cykelväg mellan badplatsen och byn, tätortsentré (åtgärd för sänkt hastighet) vid den södra infarten. Steg 2, en smal gång- och cykelväg genom Åsmansbo, chikan vid den södra infarten för att dämpa hastigheten, breddning av kurva vid den södra delen av byn och vid avfarten till Matsbo samt en plats för hämtning av barn till skola. Steg 3, gång- och cykelväg med anslutning till Laxtjärnsvägen, tätortsentré vid den norra infarten.

Trafikverket har analyserat förstudien och nyligen beslutat att fortsätta med projekteringen.

– Gång- och cykelvägen från badplatsen till byn har tagits bort. Men övriga åtgärder jobbar vi nu vidare med, säger Torbjörn Karlsson, projektledare på Trafikverket.

I det fortsatta arbetet ska en arbetsplan tas fram för att mer i detalj se hur arbetet ska genomföras. Dessutom ska Trafikverket titta på behovet av mark med mera.

– Vi får se hur vi ska lösa det här, men vi räknar med att ha samrådsmöten framåt våren nästa år, säger Karlsson.