Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förslag om satsning på fossilfria bränslen

På onsdag diskuterar Region Dalarnas politiska ledning frågan om en satsning på biogas i kollektivtrafiken.
– Frågan är ännu inte politiskt behandlad. I december kommer direktiven inför upphandlingen att vara klara, säger regionchef Göran Carlsson.

Annons

I december är det tänkt att alla politiska direktiv inför vårens upphandling av framtidens kollektivtrafik i länet ska var klara. Frågan är bland annat om biogas ska tillåtas få en framträdande roll i Dalarna eller inte.

Inför Region Dalarnas politiska möte i arbetsutskottet på onsdag föreslår ett tjänstemannaförslag att andelen fossilfritt bränsle i fordonsflottan ska vara minst 20 procent vid den nya avtalsperiodens start - och minst 60 procent vid avtalsperiodens slut. Avtalsperioden längd ska vara åtta år med möjlighet till en förlängning i två år.

– Men detta ska alltså ses som ett rent tjänstemannaförslag. Det är ännu inte alls politiskt behandlat. Det kommer det att bli med start på onsdag i arbetsutskottet för att senare gå till direktionen. I december ska sedan direktiven till Dalatrafik vara klara. I vår bedömer vi att upphandlingen ska vara genomförd. Nytt är att det blir Region Dalarnas ledning, inte Dalatrafiks ledning, som tar det avgörande beslutet om framtidens kollektivtrafik, säger regionchef Göran Carlsson.

Frågan om biogas avgörs också av kommunernas intresse.

– Vilka kommuner som vill ha biogas, och vilka som är beredda att betala vad det kostar. Biogassatsning kostar mycket och passar bäst för kommuner med många invånare och relativt sett små avstånd - som Falun och Borlänge, säger Göran Carlsson.

Statens miljökrav är dock pådrivande.

– Vi får se vad det i slutändan leder fram till i frågan om direktiven inför upphandlingen, säger Göran Carlsson.

Fotnot: Den nya kollektivtrafiklagen resulterade i att Region Dalarna i år blev ansvarig myndighet för kollektivtrafiken i länet. Tidigare var det Landstinget Dalarna och Dalatrafik.