Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förklädd Gud gjorde succé

Först efter sex år lyckades Lars-Erik Larsson ge Förklädd Gud en musikalisk dräkt. Men det blev ett av Sveriges mest älskade körverk.
På söndagen uppfördes sviten i Stora Skedvi.

När poeten Hjalmar Gullberg åkte till Berlin 1933, såg han vad som höll på att hända. Hitler hade tagit makten, riksdagshuset sattes i brand och på avenyn Under den Linden arrangerades bokbål. Judeförföljelsen hade börjat.

Hjalmar Gullberg kom hem till Sverige och skrev texterna till Förklädd Gud. Som utgångspunkt valde han ett motiv i den grekiska mytologin. Guden Apollon döms att uppträda som människa i ett år och tjäna som dräng.

Lars-Erik Larsson var anställd på radion och hade tagit fram en form för lyrisk svit, där musik varvades med diktläsning. Förklädd Gud gavs som ett försvar för mänskligheten och uruppfördes i radion den 1 april 1940. Ett verk i nyromantisk anda som skulle bli omåttligt populärt.

Men det är ingen enkel uppgift att ta sig an Förklädd Gud. Det är imponerande att kunna samla så mycket välljudande körkraft i lilla Säterbygdens församling. Dirigenten Bengt-Åke Lindén har gjort ett styvt jobb med att ena kyrkokörerna. I orkestern finns stråkar, harpa och blåsare som fyller kyrkorummet med toner. Förklädd Gud innehåller många storslaget pampiga partier, vilka markeras med mullrande pukslag.

Församlingens kyrkomusiker Erik Tinnis sitter ofta bakom orgeln. Men han visar sig även besitta en kraftull barytonröst som väl går fram fast musiken tätnar. Sopransolisten Helene Thunberg imponerar också med sitt djupa vibrato och fylliga klang även i de riktigt höga partierna.

Prästen Kristin Kalmerlid är recitatör.

Förklädd Gud är ett rätt tätt och intensivt verk. Melodiskt och dramatiskt, med vissa underfundiga musikaliska detaljer. Det är lätt att förstå varför det blivit så populärt. Och det är förstås bara att lyfta på hatten för Bengt-Åke Lindén och körernas samarbete. Kyrkan är välfylld, applåderna starka och långa. Synd att inte låta Förklädd Gud gå i repris.