Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föreslår nedläggning av Västerdalsbanan

/

Annons

Styrelsen för Tåg i Bergslagen föreslår att ägarna beslutar om en nedläggning av persontrafiken.

Samtidigt föreslås en utökning av trafiken mellan Borlänge och Örebro till ett tåg i timmen. Då behövs ytterligare två Reginatåg.

Tåg i Bergslagen har tittat på tre olika alternativ inför 2012. Ett akternativ är att köra som i dag. Ett annat är som i dag plus en utökning av trafiken Örebro-Borlänge.

Det tredje alternativet är utökad trafik Örebro-Borlänge och ingen persontrafik på Västerdalsbanan. Den ersätts i så fall med buss.

- Styrelsen förordar alternativ tre. Det är det mest kostnadseffektiva. Men det är vår huvudman landstinget som får ta ställning, säger Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen.

Ska Västerdalsbanan trafikeras även 2012 behövs investeringar på 20 miljoner kronor i fordonen för det nya signalsystemet som införs.

- Vi måste då ta investeringen nu och leva med fordonen i 20 år framåt. Det finns ingen användning för dem någon annanstans i Sverige. Då sitter vi med dem och måste köra Västerdalsbanan lång tid framöver.

Hugo Oljemark säger att det är något av en brytpunkt nu.

- Vi kan inte ta investeringen och köra 1-2 år. Då har vi ändå kvar kostnaden för tågen. Vi vill tvinga fram ett ställningstagande och då ska man veta vad man sätter pengarna på.

Trafiken i år går som planerat. Diskussionen gäller 2012.

- Landstinget bör ta ett beslut till halvårsskiftet. Vi måste ta beslut senast i juni om vi ska investera 20 miljoner, säger Hugo Oljemark.

Han konstaterar att Västerdalsbanan är i dåligt skick och inget tyder på att spåret blir bättre framöver:

- Gör man inget så blir banan successivt sämre. Trafikverket prioriterar inte att lägga underhållskostnader här. De minskade från förra året till i år. Nästa år finns inte heller mer pengar, det är snarare så att det blir mindre.

Hugo Oljemark fortsätter:

- Bussen går snart snabbare än tåget. Det är inte meningen. Som det är nu skiljer det mellan sju och tio minuter mellan Borlänge och Malung. Det skulle kunna gå betydligt fortare med tåget.

Mer läsning

Annons