Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föreläste om barns självkänsla

Ett hundratal personer kom till Petra Krantz Lindgrens föreläsning om barns självkänsla och vuxnas ledarskap. Publiken fick en rad visdomsord och tips.
– Självkänslan är inte konstant utan pendlar beroende på hur vi blir bemötta av andra människor, säger Petra Krantz Lindgren.

Annons

Beteendevetaren Petra Krantz Lindgren kom till Säters Folkets Hus på onsdagskvällen och höll en föreläsning under rubriken "Duga som man är – Om barns självkänsla och vuxnas ledarskap". Kvällen arrangerades av Barn i rörelse – Säters Barngymnastik och drygt 100 personer löste biljett till föreläsningen.

Petra Krantz Lindgren inledde med att visa ett pappersark med orden "Händelse" och "Känsla". Hon visade sedan hur den så kallade tänka-känna-göra-cirkeln fungerar, att vi människor går från en händelse via tankar och känslor till handling och sedan tillbaka till en händelse.

– När jag fick mitt första barn för snart tio år sedan avgudade jag Anna Wahlgren och allt hon skrev om barn. Hennes ord var som facit för mig. Men efter ett tag började jag tänka "Vad är det som är viktigt för MIG?" Jag började jobba med personlig utveckling och inriktade mig mot föräldrar, berättar Petra Krantz Lindgren.

Hon förklarade även skillnaden mellan självkänsla och självförtroende.

– Självkänsla har med vårt varande att göra, medan självförtroendet har med vårt görande att göra. Självkänslan är inte konstant utan pendlar beroende på hur vi blir bemötta av andra människor. Om jag tillräckligt många gånger får höra att jag inte duger så kommer jag själv att börja tro på det till slut, säger Petra Krantz Lindgren.

Hennes definition av självkänsla är att man ska gilla sig själv, med alla fel och brister som man har.

– Självkänsla är en viktig grundplatta till allt det som vi vill ge våra barn. När vi känner oss älskade och uppskattade är det lättare att välja ett positivt beteende. Det är exakt samma sak för barnen, säger Petra Krantz Lindgren.

Hon tog ett exempel på hur ett barn visar sin förälder en teckning och föräldern per automatik utbrister "Men vad fint! Vad duktig du är!".

– Ta er i stället tid att sätta er ner med barnet och fråga varför gubben som barnet har ritat ser glad eller ledsen ut. Intressera er för barnets tankar och känslor i stället för det som barnet presterar. Och våga ställa nya frågor till barnet, frågor som ni inte redan vet svaret på, säger Petra Krantz Lindgren.

Annons