Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fordonsgas – till nytta för vem?

Annons

Mycket förvånansvärd är att Centerpartiet och Mats Dahlström (debattartikel 10/9) fortsätter att förespråka biogasdrift för kommunala bussar. MD förstår att en biogasanläggning för 45 miljoner kronor (MSEK) inte ens är ekonomiskt lönsamt för att generera el och värme i befintliga kraftvärmeverk. Men hur blir det då med lönsamheten om man behöver investera ytterligare 70 MSEK för att kunna använda den mindre energi som blir kvar efter uppgraderingen av gasen som drivmedel för bussar?

Dessutom krävs uppbackning med naturgas (fossilgas) för fallet det blir störningar i biogasprocessen. Ska skattebetalarna verkligen finansiera uppbyggnaden av infrastrukturen för energigas? Är det inte en uppgift för privata aktörer? Jag är rädd att biogassatsningen återigen skulle bli misslyckat näringspolitisk med ekologin som täckmantel som etanolsatsningen (rädda SAAB) var.

Men jag håller med MD att det kan vara ekologiskt vettigt att göra biogas av avfallsprodukter och använda energin. Låt oss då i lugn och ro hitta den ekonomiskt mest fördelaktiga lösningen!

Dietmar Gleich

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare