Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flera områden i Falun blir utan kollektivtrafik

På grund av besparingsskäl kommer det att bli stora förändringar av kollektivtrafiken i centrala Falun i höst.
Enligt förslaget blir flera områden som i dag betjänas av busslinjer helt utan trafik.
– Många Falubor kommer att beröras, säger kommunalrådet Joakim Storck (C).

I mitten på augusti kommer en stor förändring av kollektivtrafiken i centrala Falun att ske.

Enligt förslaget till nytt trafikutbud i Falu kommun, blir flera områden som i dag betjänas av busslinjer helt utan trafik i det nya linjenätet.

Dit hör Krondiket, Hosjöstrand, Hosjöholmen, Hälsingberg, Haraldsbo, Kvarnberget samt området mellan reningsverket och Källviken.

Dessutom föreslås Mjuka linjen att utgå. Vissa förändringar av skoltrafiken blir det också.

Den bakomliggande orsaken till förändringarna är Falu kommuns kostnader för kollektivtrafiken dragit i väg.

Stadstrafiken i Falun kostade 2011 cirka 14 miljoner kronor. År 2015 hade kostnaderna ökat till nästan det dubbla - 27,5 miljoner kronor - för i stort sett samma trafikmängd.

I kommunens årsplan med budget för 2016-2018, som fastställdes i november, fanns det in om kommunstyrelsen avsatta medel för den allmänna och särskilda kollektivtrafiken motsvarande 82 miljoner kronor.

I budgetuppgiften från Dalatrafik/Region Dalarna uppgår Faluns budgeterade kostnad för kollektivtrafiken till 92 miljoner kronor. Det saknas därmed 10 miljoner kronor i kommunens budget för att täcka den redovisade kostnaden.

Med anledning av detta beslutade kommunstyrelsen i december att trafikutbudet i Falu tätort skulle reduceras med 15 miljoner kronor. Något som givetvis påverkar utbudet.

– Kostnaden för kollektivtrafiken har ökat så mycket de senaste åren att vi måste anpassa utbudet. Alla kommer inte att vara nöjda, vilket jag beklagar, men de resurser vi frigör behövs i andra verksamheter, som i skolan, säger Joakim Storck.

Arbetet med att förändra turutbudet för att reducera kostnaden för kollektivtrafiken har gjorts tillsammans med Dalatrafik, och arbetet för Faluns del har letts av en politisk styrgrupp bestående av Joakim Storck (C), Jonny Gahnshag (S), Maj Ardesjö (MP), Björn Ljungqvist (M) och Åsa Nilser (L).

De linjer som föreslås läggas ner och minskas i utbud är de linjer med lägst kostnadstäckning och oftast minst antal resande. Dalatrafiks statistik och manuella resanderäkning har varit grunden för det nya linjenätet.

Dagens koncept som möjliggör byten vid centrum (Knutpunkten) mellan samtliga linjer försvinner också.

– Förändringen innebär att vissa områden blir helt utan direkta busslinjer. Men de allra flesta berörda kommer ändå att ha ett rimligt avstånd till en busshållsplats. Men för många kommer det att bli en bit längre att gå för att ta bussen, än vad fallet är i dag, säger Joakim Storck.

I Falun har resandet i tätorten minskat med 18 procent sedan 2010, samtidigt som kostnaderna ökat med 92 procent.

Men det blir inte bara försämringar i det nya linjenätet, som når cirka 90 procent av dagens resenärer.

Trafiken mellan Falun och Borlänge förlängs in i respektive tätort vilket möjliggör fler resor utan byten. I Falun kommer linjerna att gå till/från Hosjö och Bojsenburg, i Borlänge till/från Kvarnsveden och Skräddarbacken.

Dessutom införs en tredje linje som i rusningstrafik medför 5-minuterstrafik mellan städerna. Utbudet från och med klockan 18.00 minskas däremot jämfört med hur det ser ut i dag.

Läs mer: Räkna med minskad kollektivtrafik i Falun

Läs mer: Dalatrafik tar över sjukresor och färdtjänst

Läs mer: Dalatrafik höjer biljettpriserna