Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fler elektronikkedjor kan försvinna

Experts konkurs ger konkurrenterna i den hårt pressade hemelektronikbranschen en kort stund att pusta ut. Men nya konkurser kan vara på väg. Flera av företagen går med förlust.

Annons

När hemelektronikkedjan Onoff gick i konkurs köpte Expert upp knappt hälften av butikerna. Nu, ett drygt år senare, har även Expert fallit offer för priskriget. Det innebär en tillfällig lättnad för de övriga kedjorna, enligt Jonas Arnberg, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI).

– Tillsammans med Onoffs gamla butiker är det 200 butiker som försvinner. Det är klart att det förbättrar läget för de som är kvar.

För Expert väntar nu en utförsäljning av konkursboet, som startar på fredag. Inom kort kommer också bolagets 800 hel- och deltidsanställda och 400 timanställda att sägas upp.

En av dem som vinner på konkursen är Elgiganten, Sveriges största hemelektronikkedja.

– För oss innebär det en konkurrent mindre. Det ger ett utrymme för oss att växa ytterligare, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.

Men marginalerna i branschen är fortfarande små. Av de tre största kedjorna–Elgiganten, Media Markt och Siba–är det bara Elgiganten som går med vinst. Och den är inte särskilt stor, 48 miljoner kronor förra året trots en omsättning på närmare 7 miljarder.

Niclas Eriksson är inte orolig för Elgigantens framtid, men han tror inte att Expert kommer vara den sista kedjan som får ge vika.

– Jag tror inte att det kommer finnas plats för så många aktörer som det finns i dag.

Media Markt har meddelat att Experts kunder kan vända sig till dem med garantiärenden och få rabatt med presentkort från Expert. Det är företagets sätt att dra sitt strå till stacken i en olycklig situation, enligt kommunikationschefen Anna Sjödin.

Men Jonas Arnberg ser ett mindre ädelt syfte, nämligen att knyta Experts gamla kunder till sig.

– En del i Media Markts strategi har ju varit att få andra elektronikkedjor på fall. Nu utnyttjar man det.

Men det är inte säkert att strategin fungerar, enligt Arnberg. Media Markt och Elgiganten ägs av stora europeiska kedjor, som kan skjuta till pengar när de svenska butikerna går med förlust.

– Men i Europa går försäljningen ännu sämre nu på grund av finanskrisen. (TT)