Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Firman gjorde inget rotavdrag

– Varför gjorde Rang-Sells inget rotavdrag på fakturan? Undrar en fastighetsägare och Borlängebo som fick hjälp av firmans spolbilsförare med ett stopp i avloppet.
– Det är frivilligt att använda sig av rot- och rut-avdraget. Det är något man ska komma överens om med företaget innan arbetet påbörjas, säger Henrik Westerlund, Skatteverket.

Annons

En Borlängebo fick häromveckan stopp i avloppet i villan. Han tog kontakt med föraren av Rang-Sells spolbil, som råkande befinna sig på gatan bredvid.

Avloppsspolningen utfördes till belåtenhet.

Sedan kom fakturan på 1 760 kronor, men ingen arbetskostnad angiven och inget rotavdrag 30 procent av arbetskostnaden. Är det rätt?

Så här svarar Jenny Herin På Rang-Sells i Sollentuna:

– Det enkla svaret är att vid utförande av den här typen av uppdrag så utgör personalens arbete en väldigt liten del av uppdraget, vårt sugfordon gör det mesta. 

– Vi har sänkt prisnivån för att möta marknadens och andra leverantörers nivå på priser trots avsaknad av möjlighet till rotavdrag.

Firman erbjuder således inget rotavdrag på små jouruppdrag, när man ändå är i kvarteret. Detta var också vad spolbilschauffören sagt, men ändå tycker Borlängebon att det är förvånande att ett företag utför uppdrag som inte är rotarbeten.

Från Skatteverket förklarar Henrik Westerlund att om du som kund vill använda rot-avdraget, så måste du förse företaget med personnummer och fastighetsbeteckning. Det ska framgå tydligt på fakturan både hur stor arbetskostnaden är och hur stort rotavdrag som dragits av.  

De flesta firmor har det 30-procentiga rotavdraget, som köparen behöver betala mindre av arbetskostnaden, som försäljningsargument.

Rang-Sells ser inte som någon skyldighet att erbjuda rotavdrag vid småjobb. De menar att de sänker priset själva till kollegornas prisnivå och slipper administration. Ett par tusen kronor är också branschnivån, inklusive moms och rotavdrag, för rens av avloppsstopp med hjälp av spolbil i en normalvilla.

DT: Kan man som kund få rot och rut retroaktivt om man glömt fråga?

– Tyvärr inte. Du har fått fakturan och betalat. Ni skulle ha varit överens innan samt att rot eller rut skulle ha framgått av fakturan.

– Den som vill veta mer om vad man ska tänka på som kund om man vill använda sig av rot- eller rutavdraget, kan gå in på Skatteverkets hemsida där vi försökt förtydliga kundens ansvar, säger Henrik Westerlund.           

Annons