Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Filmljud är en bra bluff

Visste du att de klapprande hovarna du hör i biosalongen i själva verket är två koppar och lite sand och att gnäggningarna inte alls är en häst, utan en människa?
– Ljud är i själva verket en illusion.
Det säger Martin Sandström, handledare för kursen i ljudläggning till rörliga bilder på högskolan.

Annons

Filmljud är kanske branschens bäst bevarade hemlighet. I stort sett allt filmljud i dag skapas och läggs på i efterhand. Det kallas för att ljudet "trampas" vilket innebär att det görs och spelas in live, synkroniserat till filmens händelseförlopp.

Ljudläggningskursen ges i Mediehuset på regementsområdet. Tre elever kommer ut ur en studio.

– Vi har gjort en bomb, vill ni höra? säger Ludwig Jutterström, Jacob Rinman och Alexander Olsson. De spelar stolta upp sin senaste ljudskapelse. Ett svartvitt dammoln syns på skärmen och en ordentlig smäll hörs.

– Visst blev det bra? Vi har spelat in ett luftgevär och ett gummiband, ett sådant man använder när man tränar du vet, förklarar de i mun på varandra.

Ljudet av ett dödligt bajonettstick skapas med hjälp av en kökskniv, ett kålhuvud och några tomater. Med ett tuggummipapper, lite plast och en fladdrande jacka blir ljudet av en brasa till.

Att de riktiga ljuden inte spelas in beror på att det i verkligheten inte låter som vi förväntar oss att det ska låta. Ljudet blir helt enkelt mer verkligt om det "fejkas". En måttstock är att ljud ska låta som de känns, inte som de låter.

 – Det skulle inte gå att spela in ljudet på riktigt. Det är för mycket som stör runt om för att kunna fånga upp enskilda ljud, säger Martin Sundström.

Alla tre tycker att det är en otrolig känsla att få till ett bra ljud. Baksidan är att det är lätt att bli besatt av hur olika föremål låter. Alexander berättar att de var i mataffären här om dagen och att det inte gick att låta bli varorna. Hur låter det om man trummar på en melon? Hur låter ett mjölkpaket?

I en trampstudio finns allt som kan tänkas vara användbart för att framställa olika slags ljud. Där kan finnas hundra par skor och olika underlag att göra ljud av steg på.

– Fotsteg på gräs är ofta det inspelade ljudet av någon som går på magnetband från gamla kassetter, berättar Martin Sundström.

Att vara medveten om vad som finns "bakom kulisserna" är inte alltid så kul.

– Nu är det svårt att se en film utan att tänka på vad det egentligen är som låter, men jag har fått en helt ny respekt. Utan ljudet är filmen ingenting, säger Jacob Rinman.