Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fick intresset redan på 40-talet

Den 87-årige Mårten Ohlsén fick nyligen ta emot årets kulturpris i Orsa. Utdelningen ägde rum på midsommardagen vid Orsa Hembygdsgård

Motiveringen till utmärkelsen är att ”Mårten Ohlsén har under ett långt liv visat ett stort intresse och engagemang för Orsamusiken och för Orsas musikliv. Han har själv varit aktiv i såväl Musiksällskapet som Spelmanslaget. Men han har också på ett mycket förtjänstfullt sätt bidragit till en viktig och värdefull kulturarvsgärning genom att med kamera och bandspelare dokumentera de gamla Orsaspelmännen”.

Mårten började som ung student i Uppsala och medlem i akademikernas folkdanslag att intressera sig för Orsalåtarna.

– Särskilt så som de spelades av Gössa Anders.

Mårten spelade själv fiol och insåg, att Gössa Anders stora låtskatt och ålderdomliga spel måste föras vidare till kommande spelmanssläkten, inte bara i notskrift.

– Detta var i slutet av 40-talet. Gössa Anders var gammal redan, men han spelade fortfarande lika bra som i yngre år, berättar Mårten Ohlsén.

Mårten ville skaffa fram pengar till en skivinspelning.

– Det var den tekniken, som gällde då.

Mårtens far föreslog, att han skulle söka anslag hos Orsa jordägande socknemän.

Inför ansökan kontaktade Mårten den då mest kände representanten för Dalarnas folkmusik, Knis Karl i Leksand. Han var också ordförande i Dalarnas Spelmansförbund och ställde villigt upp som undertecknare av min ansökan.

– Jag skrev också till kända musikprofiler ute i landet och bad dem skriva rekommendationsbrev att skicka med min ansökan.

En av dem var Hugo Alfvén, och han berättade om sin uppskattning av Orsamusiken, och att hans kända Dalarapsodi bygger på enbart gamla Orsalåtar. Även från Sven. E Svensson, Director Musices vid Uppsala universitet och Valdemar Dahlgren, rektor vid musikhögskolan Ingesund fick jag ett starkt stöd.

Projektet var i hamn.

Gössa Anders och hans dotter Anna reste ned till Radiotjänst i Stockholm, som spelade in hela deras repertoar på femton 78-varvsskivor.

Senare bekostade Jordägarna även en överföring till då moderna 45-varvare.

Inför Gössa Anders 80-årsdag bad Pelle Jakobsson Mårten att skriva en artikel om Gössa Anders i Orsa skoltidning, där Pelle var redaktör.

Det blev starten till Mårtens dokumentationsarbete. Han fick över en helg låna Orsaskolans nyinköpta rullbandspelare för att med den intervjua Gössa Anders och spela in de första låtarna.

Den intervjun gav stoff till artikeln i Orsa Skoltidning. Senare fortsatte Mårten med inspelningar med egen bandspelare. 

Låtarna och även senare inspelningar av Erik Moraeus är numera överförda till modern teknik. Det går att lyssna på den genuina Orsamusiken i Folkmusikens hus i Rättvik.

Fotografering har varit Mårtens största hobby vid sidan av intresset för folkmusiken.

I spelmanslaget har det blivit många bilder tagna liksom i Orsaskolan, som har varit min arbetsplats sedan slutet av 50-talet. En av de mest spridda bilderna av Gössa Anders tog Mårten på spelmansstämman i Stora Tuna 1950.