Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fick faktura från Radiotjänst - trots att de saknar tv-utrustning

Rose-Marie Andersson, verksamhetschef på Medborgarskolan, har engagerat sig i fyra fall där Ludvikabor upplever att de får fakturor från Radiotjänst, trots att de inte har någon tv- eller radioutrustning.
– Det här är rena maffiametoderna, dundrar hon.

Annons

Det första fallet rör en man som har svårt för svenska, inte minst byråkratisk sådan, och vände sig till Rose-Marie i förskräckelse.

Han hade fått ett brev från Radiotjänst, efter att de försökt nå honom i samband med ett besök. I brevet står att alla lägenheter i hans fastighet har digitalbox och därför ska betala radio- och tv-avgift. Han uppmanades att höra av sig inom 15 dagar.

Mannen förstod inte brevet, men visste att han inte har någon box. Han kontaktade inte Radiotjänst. Därefter kom en faktura.

Då hjälpte Rose-Marie Andersson mannen att skriva ett brev för att bestrida fakturan.

Radiotjänst avslog ärendet.

Mannen fick då hjälp med ett intyg från Ludvikahems bobutik. När Radiotjänst fortfarande inte ville stryka fakturan, ringde Rose-Marie Andersson Ludvikahems vd Ulf Rosenqvist som författade ett brev till Radiotjänst.

Där står att digitalboxarna som delades ut till lägenheterna 2010 snabbt blev omoderna och att uppskattningsvis bara hälften finns kvar. "Det är därför viktigt att Radiotjänst inte använder detta som argument till att samtliga våra hyresgäster skall belastas med radio- och tv-avgift", står det i skrivelsen.

Slutligen fick mannen som Rose-Marie Andersson slagits för ett brev med beskedet att fakturorna tagits bort. Men kampen fortsätter för hennes del, med fler liknande ärenden.

– Det här gör jag från mitt hjärta för jag blir jätteupprörd, säger hon.

Charlotta Elenius är chef för avgiftskontroll på Radiotjänst. Hon berättar att bolaget alltid skriver ett brev först med de uppgifter man fått och med en uppmaning om att personen ska kontakta Radiotjänst.

– Vi registrerar aldrig en avgift innan vi personligen pratat med, eller via brev kontaktat, personen.

I papperen som den här mannen fått är det bifogat en handskriven lapp från kontrollanten att alla lägenheter i Ludvikahem har digitalbox.

– Ja, och då skickar kontrollanten den uppgiften till oss och vi undersöker om det räcker med det underlaget. Eftersom ingen öppnar, påför vi ingen avgift. Men om ingen hör av sig efter att vi skickat brev, då har vi möjlighet att göra det.

Charlotta Elenius är inte insatt i det specifika fallet, men förklarar att mannen gjorde rätt som skrev ett brev.

– Om man har påvisat att man inte haft någon box, då ska man självfallet inte betala någon avgift. Man ska alltid kunna få sin sak prövad. Vad som hänt just där och då kan jag inte säga.

Om man skickar brev där man förklarar att man inte har någon box, hur resonerar ni då?

– Det är ju alltid Radiotjänst som har bevisbördan. Vi måste kunna visa på att du hade en digitalbox och det kan vi inte i alla lägen bevisa. Vi måste ha en tilltro till dina uppgifter, men det kan ju finnas andra observationer eller förutsättningar som säger att vi nog tror att du hade en tv. Men du ska alltid bestrida oriktiga uppgifter.

Varför räckte inte det första intyget från Bobutiken?

– Jag kan inte säga det, något måste ha framkommit i det här ärendet som gjorde att vi inte fick fullständiga fakta, men jag vet inte det.

– Jag hoppas att man kommit till rätta i det här fallet. Rätt ska vara rätt.