Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fellastning bakom urspårning

Det ligger en dramatisk laddning i den beskrivning som en av nyckelpersonerna i den materiellt omfattande tågolyckan på linjen Katrineholm-Norrköping för drygt ett år sedan givit i den nu klara utredningsrapporten.

Det var i februari 2008 som en specialvagn med en transformator från ABB i Ludvika på väg till hamnen i Norrköping spårade ur i närheten av byn Näkna. Sex personer från Green Cargo och ABB fanns med på transporten.

Banverket konstaterar i sin utredning att det var både den mänskliga faktorn och tekniska brister som förorsakade olyckan, som fick stora konsekvenser.

Enligt Banverket var den direkta orsaken till olyckan att ett av transportvagnens främre hjulpar tappade kontakten med rälsen och därmed styrförmågan.

Kritiken omfattar flera punkter, som anses ha varit bidragande till olyckan.

* att transformatorn var fellastad från början vid ABB i Ludvika, att den inte var centrerad och därmed inte hade tyngdpunkten i mitten på vagnen.

* ABB-vagnens underhåll var eftersatt, vilket gjorde att de rörliga delarna inte kunde röra sig som de borde på grund av att de inte blivit smorda på rätt sätt, som utredarna hävdar beror på okunskap och felaktiga arbetsmetoder.

* vid olycksögonblicket var vagnen sidoförskjuten åt fel håll.

Banverket riktar kritik mot både ABB och Green Cargo.

Det gäller bland annat brister i vagnens skötsel, ABB:s och Green Cargos "avsaknad av helhetssyn" på transportupplägget och att transportledaren (dirigenten) fanns i dragloket och därmed för långt ifrån specialvagnen.

- Vi förstod ganska snabbt att det inte var något fel på spåret utan att det var någonting med lasten som inte stod rätt till, säger Carola Alzén, chef för Banverkets östra driftområde i en kommentar.

Och dessa misstankar besannades under det omfattande och detaljerade utredningsarbetet.

Alzén säger att det var en rad olyckliga omständigheter som samverkade till olyckan men att hon inte ifrågasätter Green Cargo som transportör.

- Det är ett seriöst företag med kvalitetsmedvetande.

Banverkschefen tror inte att den här händelsen ska behöva upprepas.

- Följer man föreskrifter och regler och planerar transporterna ordentligt ska de kunna genomföras på ett tryggt sätt. Men vi ska komma ihåg att det inte är ett rakt streck mellan Ludvika och Norrköping.

- Det som hände blev en dyrköpt erfarenhet för oss inblandade.

Haveriet fick till följd att båda spåren blockerades och under de nio dagarna fick 350 tåg ledas om och och persontransporter fick ske med bussar.

Det blev ett omfattande arbete på olycksplatsen. För att kunna får fram lyftkranar för bärgningen förstärktes området med 20 000 ton grus. 14 lastbilar gick i skytteltrafik för jobbet.

Den havererade transformatorn värderades till närmare 20 miljoner kronor.

På Green Cargo har man ännu inte fått Banverkets utredning.

- Så det är svårt för oss att kommentera den, säger informationschefen, Mats Hollander.

När det gäller ansvarsfrågan konstaterar han att det lär bli en fråga för jurister att reda ut.

För Banverket förde urspårningen med sig kostnader på tio miljoner kronor.

Christine Gunnarsson, presschef för ABB i Sverige säger följande:

- Vi har tagit del av haveriutredningens rapport och har inget att erinra mot den.

På den punkter där ABB fått anmärkningar säger hon att man vidtagit åtgärder och skärpt rutinerna.

- Det handlar om hur vi lastar men även om den aktuella vagnens funktionalitet. Den har renoverats och modifierats genomgående efter olyckan och den tekniska funktionen är idag avsevärt förbättrad, säger Christine Gunnarsson.

- Vagnens sidoförskjutning styrs numera från loket, med en väsentligt höjd säkerhet som följd. Vidare har vagnens hydrauliksystem moderniserats och de ursprungliga dieselmotorerna har också ersatts med moderna miljövänliga dieselmotorer med lägre buller.

Rutinerna kring lastning och överlämning av godset till Green Cargo har även dessa genomarbetats och skärpts upp.

Hon noterar också att ABB, Banverket och Green Cargo haft ett mycket nära samarbete sedan olyckan, dels för att säkra och effektivisera befintliga transporter dels åstadkomma en större transportkapacitet i framtiden.

- Samarbetet har fungerat mycket bra och fortsätter nu med en djupare analys av transportsträckan Ludvika - Norrköping, avslutar presschefen.

Fakta:

Söndagen den 17 februari 2008 spårade en transformatortransport (reaktor) från ABB i Ludvika ur och välte, strax norr om byn Näkna, på linjen mellan Katrineholm och Norrköping. Urspårningen skedde i en högerkurva.

Transformatorn, på väg till en kund vid Persiska viken, fick omfattande skador och skrotades senare på platsen. En i personalen på transporten skadades lätt vid den häftiga urspårningen. Det blev totalstopp på den dubbelspåriga sträckan i nio dagar. Sammanlagt skadades 110 meter räls på båda spåren.

Transporten sköttes av företaget Green Cargo på ABB:s uppdrag. En 73 meter lång specialvagn från ABB med 32 axlar från 1970-talet användes. Totalvikten vid den aktuella transporten var 412 ton, varav transformatorns vikt var 182 ton.

Vagnens storlek överskrider normerna för transporter på Banverkets spår och för att klara fasta hinder och mötande tåg kan vagnens lastdel justeras under färd både i höjd- och sidled av två personer i vardera änden av vagnen. Högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen vid transporter av det här slaget. Enligt lokets färdskrivare var hastigheten 28 kilometer i timmen vid olyckstillfället.