Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fartvidunder med 8 000 hästkrafter på Högbergsskolan

För eleverna på gymnasiets fordonsprogram blev det en annorlunda onsdag. På schemat den här dagen stod verktygslära – och bilracing.
In på skolgården rullade på morgonen ett imponerade långtradarekipage med en av Sveriges absolut grymmaste tävlingsbilar inuti, en dragster på 8 000 hästkrafter.

Annons

– Jag hoppas att det här blir lite utöver det vanliga tugget i vardagen, sa fordonsläraren Torbjörn Windle, som var den som fixade så att dragracingesset Mikael "Micke" Kågered kom till Högbergsskolan med sin tävlingsbil.

Själv hade Windle åkt Ferrari till skolan, vältajmat apropå dagens racingprägel.

– Det är en granne hemma i Grängesberg som lånat ut den. Men med tanke på rimfrosten i gräset och minusgraderna i morse tog jag det lugnt, sa han så klokt.

Att tävlingsbilar i alla dess former kräver duktiga mekaniker för att rulla har den svenska verktygstillverkaren Bahco gjort till ett skolprojekt tillsammans med Kågered, vars team man sponsrar.

Bahco är företaget, där både skiftnyckeln och rörtången såg dagens ljus. Där jobbar Stig Lund och han turnerar nu med Kågereds racingteam bland yrkesinriktade skolor i Sverige.

Lund konstaterade att det fortfarande sker en stark utveckling av traditionella handverktyg, bland annat förses ringnycklar med spärrfunktioner.

– Så har vi förstås en annan nisch med digitala momentnycklar.

– Vi åker runt på 22 skolor och pratar verktygslära och racing, berättade Micke Kågered, femfaldig Europamästare i den nästa högsta dragracingklassen och med flera topplaceringar i värstingarnas Top Fuel, där han nu tävlar sedan några år.

– Jag har varit tvåa som bäst i EM och i år kom jag fyra. Jag har inte haft marginalerna med mig riktigt för att vinna, konstaterade Kågered, en egen företagare från Linköpingstrakten.

Han vill inte gärna berätta vilken tävlingsbudget han har men med att han "bränner" flera miljoner på en säsong är det ingen tvekan om.

Mekanikern Fredrik Levestad gav en inblick i dragracingens tuffa villkor. Påfrestningarna på motorn under några sekunders maximalbelastning är så stor att de plockas ned efter varje race och där vitala delar byts av säkerhetsskäl. Men det händer också att motorerna helt enkelt sprängs av påfrestningen och då blir det riktigt dyrt.

Hans uppgift är i huvudsak att ansvara för kopplingspaketet och var och en i det stora mekanikerteamet har sina specialområden.

– Det är skitigt, varmt och jobbigt, men kul, sa Fredrik.

Det stora teamet har i år varit med på de fem EM-deltävlingarna med avslutning på klassiska Santa Pod i England.

Sveriges bästa bana för dragracing finns enligt Fredrik Levestad numera i Tierp, en nybyggd anläggning av betong.

För flera av fordonseleverna på Högbergsskolan var det första gången man fick stifta bekantskap med en dragster.

– Om jag blir sugen? Jo, det skulle var kul att prova, sa Niklas Larsson.

Max Olsson konstaterade att det säkert skulle bli en häftig men kort resa om han fick chansen.