Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Färre delar på jobben hos Tillväxtohlson

Clas Ohlson i Insjön fortsätter att växa fast man har blivit färre genom att fler har fått heltidstjänster. Under året har man sprängt sexmiljardersvallen med råge.

Annons

Insjöns stolthet, Clas Ohlson fortsätter att växa fast kanske inte i den takt börsen och företagsledningen önskar sig. Den gamla postorderfirmas nya internethandel har inte blivit det lyft som man hoppats på ännu och man håller igen på nya butiksetableringar.

– Det har varit en kylig sommar som kylt ner även köplusten hos våra konsumenter, säger vd Klas Balkow och konstaterar att just sommarprodukter gått trögt i år.

– I fjol när värmeböljan slog till i Finland sålde vi till exempel en mängd fläktar. Det behovet har inte funnits i år.

Men varför hänga läpp.

Tillväxten fortsätter trots stark krona och en euro i djup kris.

Bokslutet för 2011-2012 finns nu klart och den blid man vill visa är att man satsar på sina anställda.

– Vår årliga medarbetarundersökning visar att arbetsmiljön är god och trivselfaktorn hög. Vi har en för branschen låg personalomsättning på totalt 18,4 procent (inklusive deltidsanställda) och låga ohälsotal.

Under verksamhetsåret uppgick den totala sjukfrånvaron till 5,0 procent varav 2,1 procentenheter var frånvaro längre än 14 dagar.

Koncernens jämställdhetspolicy inget kön ska ha lägre andel än 40 procent inom respektive yrkeskategori, vilket uppnås genom riktad kompetensutveckling i kombination med prioritering av en jämn könsfördelning vid rekrytering.

42 procent är kvinnor men ju närmare toppen i företaget man kommer blir det allt glesare med kvinnor även om företaget förbättrat sig. Andelen kvinnor i koncernledningen är 20 (13) procent, ledningsteamet med landschefer och ledande befattningshavare inom koncernfunktioner är var fjärde kvinna jämfört med 18 procent i fjol.

De 2004 anställda i Sverige har en total sjukfrånvaro på 4,9 procent varav 1,9 procent är långtidssjuka. Det är ett ungt företag där 46,6 procent av de anställda är under 30 år och bara 9,2 procent är över 50 år och Clas Ohlson gör vad de kan för att få personalen att stanna genom bland annat interna karriärvägar, vidareutbildning, marknadsmässiga löner, bra arbetsmiljö, god hälsa och mångfald.

I de svenska butikerna och distributionscentralen i Insjön är den genomsnittliga anställningstiden 7,1 år och de 472 tjänstemännen har en snittid på 6,7 år.

Clas Ohlson redovisar att de haft en tillväxt det senaste året med 151 helårsanställda och att man har 2370 anställda i hela koncernen.

Omräknat till personer så har dock Clas Ohlson minskat från 3962 personer till 3920, eller 52 procent heltidsanställda. Det är en bemanningsoptimering som gett effekt.

– Positivt är att vi genom denna strategiska planering kan erbjuda deltidsanställda en högre sysselsättningsgrad vilket också syftar till att säkra både kompetens och service till våra kunder.

Under året genomgick 2 500 medarbetare någon form av utbildning, i klassrum eller via videokonferenser och e-learning. Över 1000 har besökt utbildningar i Insjön.

I Sverige var Asea/ABB ett av de första företagen som satsade på traineeutbildningar och nu har denna över 100-åriga ledarskapsutbildning nått Insjön.

– Vår första kull av traineer har slutfört programmet och tillträtt befattningar inom varuförsörjning, inköp och verksamhetsutveckling. Tre nya traineer rekryterades hösten 2011 och nytt traineeprogram startas hösten 2012, noterar Dalarnas tillväxtetta. (TT/DT)