Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farligaste väglaget är nu

/
  • Att skifta däck i högt tempo är slitsamt och innebär obekväma arbetsställningar.
  • Majoriteten av de svenska bilägarna föredrar dubbat före dubbfritt.
  • Hastigheten på hjulskiftena är högt uppdriven på Ludvika Gummiverkstad, snittet ligger kring sex-sju bilar i timmen.
  • Thomas Larsson i färd med att slutföra monteringen av ett nytt dubbdäck.

Skarven mellan höst och vinter är riskabel. Nattfukt omvandlas till isiga fläckar på kalla vägbanor och bilägare som ännu inte hunnit få på vinterdäcken lever farligt.

Annons

Men det är å den andra sidan inget nytt. Så är det varje år. Liksom att olyckstalen vid den här tiden börjar peka uppåt. Blixthalka på till synes torra vägbanor spelar många ödesdigra spratt, som i de bästa fallen resulterar i plåtskador.

Därför är det återigen dags för det där viktiga och ofrånkomliga omaket att skifta däck. Och för den som väljer det dyrare men mycket bekvämare alternativet är det gummiverkstaden som gäller.

Att väldigt många hellre betalar för hjulskiftet är far och son, Börje och Johan Hedberg som driver Ludvika Gummiverkstad, väl medvetna om.

Och att hösten så här långt mestadels har erbjudit såväl sol som värme spelar ingen roll.

Det är högtryck på gummiverkstaden för tillfället och kommer så att vara några veckor till bedömer Johan Hedberg.

Tempot är minst sagt högt. Bilägarna kommer i en strid ström och väntar på sin tur.

Bilar körs in på lyften, de tryckluftsdrivna mutterdragarna tjuter, sommardäck skruvas loss och tvättas i en speciell maskin innan de stuvas ner i vita skyddande däckspåsar.

– Snittet ligger på sex-sju bilar, i timmen, upplyser Johan Hedberg.

För exempelvis bilägaren Anne-Sofie Carlsson betyder det att hjulskiftet tar runt tio minuter.

– Det här är ju hur smidigt som helst, påpekar hon belåtet.

Hon har knappt tid att växla några ord med DT innan det är dags att backa ut bilen och släppa fram nästa kund.

Ann-Sofie hinner dock nämna att hon föredrar dubbdäck.

– Jag kör ju inte så mycket bil, men det känns tryggare med dubben, tillägger hon.

Hon är samtidigt långt ifrån ensam i valet mellan dubbade och dubbfria vinterdäck.

– Även om allt fler går över till dubbfritt är det dubbar som gäller på cirka 90 procent av de bilar som vi skiftar hjul på, påpekar Johan Hedberg.

Enligt en färsk enkät som en av de större däcksfabrikanterna presenterat i dagarna föredrar en majoritet, eller 63 procent, av de svenska bilförarna dubbdäck.

Vidare tyder enkätsvaren på att det viktigaste kravet är att däcken ska ha bästa möjliga vintergrepp och kort bromssträcka. Som den tredje viktigaste aspekten svarade bilägarna att de bara köper däck av ett känt märke.

Johan Hedberg påpekar att bilägarna till stor del verkar ha insett vikten av att skifta till vinterdäck i tid.

– Men visst händer det att det kommer en och annan i början av december med blankslitna sommardäck på bilen.