Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Farfar Johan körde välten

–Jag undrar om någon kört denna vält i Hedemora?
Urban Sondell i Ängesgårdarna ställde denna fråga om den 8,5 ton tunga motorvält som ingår i hans imponerande samling. Han har nu fått första svaret, komplett med bild.

Annons

Kanske redan nästa år blir Urban Sondells imponerande samling av gamla maskiner nytt utflyktsmål för Dalarnas teknikintresserade.

Den röda tråden i samlingen är tändkulemotorer och när Urban byggt upp sin åtskilliga ton tunga samling blev han ägare till Munktells 8,5 ton tunga motorvält som den 16 juni 1932, levererades till Hedemora stads gatu- och vägstyrelse. Nettopriset var 14 000 kronor och välten levererades "komplett med höger rivare, reservdelar och tillbehör samt en breddökningsring för högra bakhjulet. "

Vägvälten som Urban hämtade i Hallstahammar där den före ägaren var bosatt kunde ganska nyligen beskådas vid Tylla traktorträff under Runndagarna. Den vinterförvaras nu på annat håll i kommunen.

Då tidningen gjorde reportage om Urban Sondells samling och hans planer på ett museum för teknikintresserade passade han på att ställa frågan om vägvälten, precis 80 år i år.

Ragnar Granström i Trollbo, Hedemora, har svarat på Urbans fråga:

"Sänder dig denna bild av min farfar Johan Granström. AK jobb runt Hedemora och Garpenberg. I min barndom pratade han om när han körde denna vägvält. Kanske åren 1932-1933. Johan var född 1878, död 1961". Berättar Ragnar Granström

AK -arbete, eller nödhjälpsarbete, var en statlig insats under perioder av hög arbetslöshet efter första världskriget. Fram till mitten av 1930-talet byggdes många vägar och broar i landet som nödhjälpsarbete.

Den lön som betalades ut till vägbyggarna, de bodde i baracker och ofta långt från hemorten, var cirka 75 procent av den normala för grovarbete.