Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färdtjänsten fungerar inte

/
  • Dennis fick vänta på sin taxibil. Eftersom man på Samres har ett system som inte tillåter flexibilitet fick Dennis vänta på taxin trots att han var klar och Taxichauffören stod och väntade på att klockan skulle slå 15.30.  Foto: Kenny Ericsson Tällberg

Annons

När Ove Tällberg skulle beställa en så kallad omsorgsresa till gravt utvecklingsstörde sonen Dennis fick han svaret att det inte fanns någon bil till den utsatta tiden utan att han fick ta en bil 40 minuter tidigare.

- Då skulle Dennis sitta och vänta själv utanför dagverksamheten tills de kom och släppte in honom, det går ju inte. I sådant fall måste ju jag eller min fru köra ner honom och har man arbete så blir ju det lidande vilket det inte ska bli eftersom vi fått sådana här resor beviljade, säger Ove.

Kommunalrådet Tom Martinsson är inte förvånad över att det kommit in klagomål gällande färdtjänsten.

- Så vitt jag vet så var det inte helt klagomålsfritt innan heller, säger han och tillägger att det är bra information som ska vidarebefordras till berörda parter.

Samres sambandscentral som ska skicka bilarna till rätt adress finns nu i Ludvika. Något som gjort att den lokala kännedomen inte är speciellt hög.

- När jag ringde och sa att jag ville ha en bil från hemma till storbyvägen 12, frågade de om jag skulle till Dala-Järna, det säger allt. Förut kunde man ringa direkt till chauffören och prata med dem om tider och platser och det fungerade mycket bättre, säger Ove.

Varför det blev just Samres AB som fick ta hand om sambandscentralen beslutades på länsnivå.

- Det vi beslutade var vilka åkare som skulle ta hand om resorna och vissa små taxiföretag hade problem med att erbjuda en tillfredställande service. Men det hindrar ju inte att de tar lite resor då och då, eftersom systemet är uppbyggt så för att det ska finnas täckning för tider och platser, säger Tom.

Att det tillika varit dålig information gällande det nya systemet är också något som reagarer starkt på.

- Jag fick inte ens reda på vilket nummer jag skulle ringa när jag skulle beställa resa till Dennis, så jag ringde till kommunen och där fick jag inte heller några svar, jag fick enahanda ta reda på vad som gällde och kommer gälla i framtiden, säger Ove.

Mer läsning

Annons