Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

VD med auktoritetsproblem

/
  • Jonas Grenfeldt

När han var sex år gammal sålde han gruskorn för tio öre styck, och på högstadiet krängde han läsk från skåpet samt skrev andras skolarbeten mot betalning. 29-åriga Jonas Grenfeldt, nu inne på sitt femte företag, är entreprenör in i ryggmärgen. I år är han med och slåss om titeln Årets unga VD. "Men jag har själv stora auktoritetsproblem", avslöjar han.

Annons

När vi kliver in genom dörrarna till Panang kommunikation i Falun är det åtta minuter tidigare än avtalat. Ändå är det Jonas Grenfeldt som ber om ursäkt när vi får vänta medan han avslutar ett möte.

När vi sedan, prick 14.30, tar plats i konferensrummet, förklarar han:

– Jag är mitt uppe i medarbetarsamtal. Vi har dem tre gånger per år, och de är väldigt nyttiga. Förut var det fyra, men då tyckte de att det var lite för mycket.

På många sätt skiljer Jonas sig från den traditionella bilden av en chef. Han har tidigare uppmärksammats för den friskvårdssatsning han drog i gång på GFD Webbyrå, ett av två företag som senare blev Panang, där anställda genom att regelbundet träna och ta raster samlar poäng som sen omvandlas till extra semester. Han har även infört regeln att de varje månad måste lämna in ett förslag på hur företaget kan förbättras.

– Genom det har jag fått massor av förslag på saker som jag inte hade kunnat komma på själv, säger han.

Ledaregenskaperna sitter i ryggmärgen. Panang är nämligen 29-åringens femte företag.

– En del har varit mot bättre vetande, erkänner han med ett leende.

Det första startades redan på gymnasiet, ett bemanningsföretag som dock aldrig riktigt lyfte. Sedan blev det lasertag. Det företaget kraschade på ett, enligt Jonas, "spektakulärt sätt" dagen innan premiären och slutade i stor ekonomisk förlust. Den efterföljande webbshopen med koppartackor och kopparmynt blev inte heller någon succé, samma sak med företaget som skulle ägna sig åt bakgrundskoll vid anställningar.

– Man kan säga att jag lärt mig fyra läxor, konstaterar Jonas.

På femte försöket gick det dock vägen. 2010 startade han GFD Webbyrå, ett företag som gav honom utmärkelsen Årets ungdomsföretagare i Dalarna 2014. Sedan dess har det rullat på och i dag är han, utöver VD för Panang, delägare i ytterligare tre företag. Samtidigt sitter han i styrelsen för både Näringslivet FalunBorlänge och Marknadsföreningen i Dalarna, agerar mentor åt ett gäng UF-killar, renoverar huset samt har en bebis på väg.

– Jag kan inte riktigt hejda mig – det verkar vara den röda tråden, säger han och skrattar.

– Men jag har någon slags altruistisk dröm om att få en gata uppkallad efter mig. Entreprenörskap är både egoistiskt och altruistiskt och för att få min gata så måste jag ha gjort väldans många goda gärningar, till andras gagn. Egoism och altruism i ett.

Och kanske är han snart ett steg närmare. Han är nämligen nominerad till tävlingen Årets Unga VD. Och Jonas har själv sina aningar om varför han knep en plats.

– Jag vill vara den chef man själv vill ha och har plockat och slagit ihop alla egenskaper jag uppskattat hos tidigare chefer.

– Jag har själv auktoritetsproblem och väldigt svårt att lyssna på chefer vars enda argument är "för att jag säger så". För mig är det därför jätteviktigt att alltid kunna berätta varför man gör saker.

Mer läsning

Annons