Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Succé på nätet för Pelle Ferner, Stadens hjältar och Ruta ett i Falun

/
  • Den senaste månaden har hans Stadens hjältar visats 60 miljoner gånger, tillsammans i 357 år
  • Mattias Wennerfalk jobbar just här med att ta fram Stadens hjältar för t-shirt tryck
  • Två miljoner tittar på hans barnfilmer varje dag i genomsnitt i fem minuter
  • Allt går att göra digitalt förklarar Erik Foberg och Pelle Ferner som har 60 miljoner digitala visningar den senaste månaden jämflört med reportern Bo Joffers 114 000 klick på dt.se under samma tid.

Nu går det fort i den digitala världen för Pelle Ferner, Stadens hjältar och hans företag Ruta ett i Falun med kraftig draghjälp av Youtube och Google.
Från 50 000 visningar på Youtube för hans barnfilmer för ett år sedan till två miljoner visningar per dag och bara på ett dygn så tittar barnen tillsammans på hans filmer i 13 år.

Annons

För ett år sedan inleddes samarbetet med Youtube och Pelle Ferners bolag kom ut med sina snälla svenska animerade Stadens hjältar, ofta inspirerade med Falumotiv i stadsmiljön på en specialapp för barn. Den ligger på amerikanska Youtube och har laddats ned åtta miljoner gånger

– Det var Youtube som kontaktade oss för ett år sedan och nu har vi hittat en världspublik i vanlig TV och digitalt.

– Fem dagar innan påsk ringde ett reportageteam från Google, de kom hit och på påskafton lade de ut sitt inslag. Då var vi redan uppe i 13 miljoner visningar i månaden och denna månad är vi uppe 60 miljoner visningar, säger Ferner som inte vet var det ska sluta annat än att tillväxten tilltar.

En europaapp är på gång senare i år.

– Vi har också en svensk YouTubekanal men vi har ännu inte kommit in på Barnkanalen i Sverige. Men vi har ändå 1,5 miljoner visningar i Sverige i månaden.

Ruta etts publik är ung, man tittar på stadens hjältar från noll till fem år och Pelle Ferner gissar att man nog kan ha någon sexåring som trösttittare men sedan väljer barnen andra program med mer skurkar och action.

– Det är jag som peppade Pelle att ta Stadens hjältar till den digitala marknaden. Allt går mot den digitala marknaden, apparna är dagens DVD, berättar Erik Foberg med rötterna i finanssektorn och som började som en investerare i Ruta. Han är nu en av bolagets sju anställda, och inom kort är man åtta anställda i företaget som finns i Magasinet i Falun.

Tidigare växte man tillsammans med olika TV-kanaler som köpt rättigheterna till de två säsonger med 52 avsnitt av Stadens hjältar som har producerats. TV-kanalerna har sedan stått för dubbningen till de 18 språk man nu finns på. Sammanlagt visas Stadens hjältar på traditionella TV-kanaler i 70 länder och i dagarna har man fått kontrakt med Österrikes statliga TV.

– Inom kort kommer vi ut på kinesiska och franska, berättar Pelle Ferner som bedömer nu att 70 procent av Ruta etts produktioner tittats på mobila enheter som mobiltelefoner och surfplattor.

– På de senaste 30 dagarna har 60 miljoner visningar gjort tittat på våra program i tillsammans 357 år, det är otroligt, konstaterar Pelle Ferner.

Sedan starten 2004 har Ruta Ett DVD AB varit leverantör av dvd-produktioner och animerade filmer åt exempelvis Disney Channel Scandinavia, Egmont, Warner och Rabénförlaget utöver den egna serien Stadens Hjältar där man ännu inte beslutat sig för att dra i gång produktionen av en säsong tre med 26 nya avsnitt.

– Vi har så mycket produktion klar som vi inte lagt ut på Youtube än så vi har mycket digitalt kvar att göra, säger Pelle Ferner vars företag nu utvecklats så långt att man nu också kan börja tjäna pengar.