Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill få oss att klä oss grönare

/
  • Christoffer Svensson, 25 år, Falun: Jag lägger omkring 15000 kronor om året på kläder. Det viktigaste för mig är att kvalitén är hög så att kläderna håller länge. Jag tänker inte på hur kläderna tillverkas. De plagg jag inte använder längre hänger längst in i garderoben.
  • Rebecka Ljungberg, 17 år, Falun: Jag köper nästan ingenting, kanske en tröja någon gång. Priset och kvalitén avgör vad jag köper. Jag tänker inte på var eller hur kläderna tillverkats. Men kläder som jag inte använder skänker jag till andra.
  • Martin Andersson, 32 år, Falun: Om jag behöver något brukar jag hitta det i secondhand-butiker. De brukar ha bra modeller som passar mig. Jag tänker inte på hur kläderna tillverkas, försöker kanske till och med förtränga det. Jag använder kläder tills de slits ut.
  • Mia Tärnblom, 49 år, Stockholm: Jag impulsköper en del, ofta basplagg. Jag tänker inte på hur kläderna tillverkats, även om man kanske borde det. Kläder som jag slutat använda skänker jag till secondhand.

Hur går det egentligen till när de kläder vi handlar i Sverige tillverkas?
Det vill miljöförvaltningen upplysa konsumenterna om.
– Textilproduktionen är ett stort miljöproblem, säger Lena Melander på miljöförvaltningen.

Annons

Det är inte lätt att veta under vilka förhållande våra kläder tillverkas. Textilindustrin påverkar miljö och människor på många olika sätt. Ett exempel är den stora mängder kemikalier som används i framställningen av våra vanligaste textilier. I många fall krävs det att konsumenterna själva söker efter information för att få reda på hur varje plagg producerats. Något som den stora majoriteten inte lägger tid på enligt Lena Melander.

– Det är alldeles för krångligt att ta reda på om kläder tillverkats på ett miljöskadligt sätt. Vi på kommunen har begränsad möjlighet att påverka den globala industrin. Men vi kan påverka den enskilda konsumenten. Kunskap som är avgörande för vår hälsa och miljö ska vara tillgänglig. Vi vill få butikerna att göra det lättare för människor att handla medvetet, säger Lena Melander.

Helt sjukt-kampanjen har precis börjat. Målgruppen är yngre människor och de som är modeintresserade. Kampanjen kommer huvudsakligen bedrivas via kommunens hemsida och facebook. Ett av målen är att låta personer som är intresserade av att kombinera mode och miljöfrågor skapa ett nätverk och inspirera varandra.

– Modeindustrin uppmanar människor att köpa nytt varje säsong och slänga det gamla. Det är ett enormt slöseri med resurser och faktiskt helt sjukt. Men det går att vara både mode- och miljömedveten. Små beslut kan göra stor skillnad. Det är kampanjens viktigaste budskap, säger Lena Melander.

För mer information besök www.kollpakonsumtion.se eller www.facebook.com/kollpakonsumtion.

ENKÄTFRÅGA: Hur mycket kläder köper du varje månad?

Mer läsning

Annons