Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Falun får Sveriges första cykelvelodrom

/

Annons

En inomhusvelodrom är något som länge stått högt upp på önskelistan bland Sveriges tävlingscyklister.

Många kommuner har haft planer på att bygga en inomhusvelodrom - men oftast har planerna stupat på att kostnaderna blivit för höga.

Nu blir det Falun som får Sveriges första inomhusvelodrom.

Detta till en kostnad av bara 1,5 miljoner kronor!

- Ja, det är knappt att man tror det är sant. När jag började planera för att bygga en cykelvelodrom och multiarena på Lugnet, för några år sedan, pratade vi om minst 100 miljoner kronor. Nu blir velodromen verklighet för en betydligt blygsammare summa, säger Björn Stenberg.

På Främby hallar står flera stora lokaler tomma, efter att Scania lämnat området för gott.

Det skulle visa sig bli en riktig vinstlott för Björn Stenberg och hans planer på att bygga en inomhusvelodrom.

- Sedan jag skrinlade planerna på att bygga en hall på Lugnet, har jag fortsatt att hålla ögonen öppna om en lämplig lokal skulle dyka upp. Hans Ahlin berättade att det fanns lediga lokaler på Främby hallar. Tillsammans med konstruktören Leif Kallin begav jag mig dit, och efter att ha stegat upp, och farit fram med tumstocken, stod det klart att det var fullt möjligt att bygga en velodrom i en av hallarna, säger Björn Stenberg.

Velodrombanan kommer att ha en längd på 188 meter och vara fem meter bred. Den kommer att byggas med hjälp av vanligt virke och plywoodskivor.

- Meningen är att kanadensaren Pieter Junek ska konstruera själva banan. Han ligger bakom flera andra inomhusvelodromer runt om i världen och kan sin sak. Materialkostnaden för själva velodromen ligger på 760 000 kronor och resten av summan gäller arbetskostnad.

- Vi har räknat med att behöva ha tio snickare på plats under tre veckor för att få velodromen klar, säger Björn Stenberg.

I planerna för velodromen finns att minst 50 tävlingsdagar ska genomföras vare år.

- Det är bara VM vi inte kommer att kunna arrangera i Faluns velodrom, annars kommer den att vara godkänd för alla sorts tävlingar. Vår bana är faktiskt längre än många andra banor som i dag används för världscuptävlingar, säger Björn Stenberg.

Men förutom själva tävlingsdelen räknar Björn och hans kompanjoner med att många svenska toppcyklister kommer att söka sig till Falun för att få bra träning.

- En inomhusvelodrom kommer att betyda mycket för cykelsporten i Sverige. Dels väcker vi ett intresse för själva velodromcyklingen, men vi vet också att många cyklister är beredda att resa långt för att få bra träning, det kommer vi att kunna erbjuda, säger Björn Stenberg.

Men meningen är att det inte bara ska bli cykelåkning i den nya arenan som går under namnet Falun Multi Arena.

På velodromens innerplan ska en kampsportarena med plats för sex mattor byggas upp.

- Hallen är otroligt fräsch och vi ska givetvis använda den till så mycket som möjligt. Vi kommer även att kunna erbjuda skateboardramper och BMX-ramper. Förutom ett cykelcentrum blir hallen en enda stor ungdomsgård. För mig är det en dröm som går i uppfyllelse, och jag älskar verkligen Falun som idrottstad.

- I och med bygget av en velodrom stärker vi den bilden ytterligare!

Fakta: Falun Multi Arena

Byggs upp i en av de lediga hallarna på Scaniaområdet, Främby hallar.

  • Huvudägare: Cykelklubben Sverige AB.
  • Investering: max 1,5 miljoner kronor.
  • Öppnas: Januari 2010.
  • Antal anställda: 10.

Innehåll, inledningsfas: Inomhusvelodrom, kampsportarena för 6 mattor, skateboardramp, BMX-ramper, streetbasketplaner, cykel- och sportbutik, mässhall.

Annons