Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Falubo bakom storsatsning i Tierp

Han har mest gjort sig känd som mannen bakom Yrkesakademin AB.
Men Lars-Göran Hagström, från Falun, finns också med i storsatsningen att göra om Tierps gamla flygfält till en av Europas modernaste arenor för motorsport.
– Vi är några entusiaster som gett oss in i det här, och närmare 100 miljoner kronor har satsningen kostat - hittills, säger han.

Annons

Länge var det ingen som var särskilt intresserad av det gamla och övergivna militärflygfältet i Tierp, som kommunen hade i sin ägo.

Nu är fältet på väg att förvandlas till en modern multiarena för motorsport, och redan i helgen körs den första dragracingtävlingen på Europas enda betongbana.

– Det är för jäkla mäktigt det vi har varit med och skapa. Och tänk vilket drag(!) det ska bli när 22 000 åskådare är på plats, säger Lars-Göran Hagström.

Från början var det Yrkesakademin - och inte privatpersonen Lars-Göran Hagström - som var inblandat i utvecklingen av det gamla flygfältet.

– Jag såg stora fördelar med att anlägga moderna halkbanor på området och såg fältet som en framtida hemvist för landets första motorsportgymnasium som vi ville öppna. Men när jag sålde delar av Yrkesakademin, var det vissa som tyckte det lät lite suspekt med en motorarena, och därför tog jag själv över YA:s del i satsningen, säger han.

Men under hösten 2011 kommer Yrkesakademin att öppna ett motorsportgymnasium i arenans huvudbyggnad. Här kommer ett 60-tal elever att kunna läsa sin gymnasieutbildning och samtidigt utveckla sig inom sin motorsport. Bilsportförbundet har nationellt godkänt utbildning inom dragracing, karting och rallycross.

– Gymnasiet börjar i liten skala till hösten med ett färre antal elever. Men hösten 2012 ska vi vara i full gång, säger Lars-Göran Hagström.

Med egna medel och lån från Swedbank har ägargruppen i dagsläget investerat närmare 100 miljoner kronor i projektet. In i det sista har byggnadsarbetet pågått för att få det mesta klart till premiärtävlingen.

– Men vi kommer inte att bli klara med hela huvudläktaren utan har plats för 11 000 åskådare under premiären. Läktarna byggs i limträ och under själva åskådardelen kommer mek-hallar och annat att finnas för gymnasiets elever. Eleverna ska bo i huvudbyggnaden är det tänkt, säger Lars-Göran Hagström.

Den 402 meter långa dragracingbanan är byggd i betong, den enda av sitt slag i hela Europa. Det finns knappt en enda millimeter i höjdskillnad på banan och det är därmed bäddat för att gå riktigt fort.

– Dessutom ligger Tierp bara 38 meter över havet och enligt de som vet bäst, ska det vara optimalt även för syre och bränsleblandningen. Själv är jag inte så intresserad av motorsport, men jag är omgiven av dragracingentusiaster, säger Lars-Göran Hagström.

Har du något mer att tillägga?

– Ja, det ska vara att Tierp Arena inte bara är en motorarena. Meningen är att arenan ska kunna användas för en mängd olika arrangemang.