Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Exklusivt: Mora IK-basen del 1: "Vi har fem-sex lönebidragare som jobbar i organisationen"

Det har varit turbulenta dagar för Mora IK i Smidjegrav Arenas kanslilokaler.
Nu jobbar Peter Hermodsson hårt för att klubben ska kunna stå på egna ben igen.
I en artikelserie i fyra delar talar Mora IK:s klubbdirektör ut – del 1: Hur kunde det gå så fel med den ekonomiska kalkylen?

Annons

Jag möter en pressad klubbdirektör en förmiddag, två dagar före ödeslördagen och den där gratismatchen mot Asplöven, samma dag som Mora spelar hemma mot Västerås.

På väggen i Peter Hermodssons kontor hänger diverse löpsedlar och lagfotografier.

Han ser tillbaka på det allmänna informationsmötet kvällen före som bara varade i cirka en timme.

– Det är förståndiga människor. De köper det och förstår vår situation fullt ut, berättar Hermodsson.

Du sa på mötet att ni på två år sparat fyra miljoner kronor men samtidigt tappat fem miljoner kronor. Hur har det gått till?

– Vi har förlorat en del lokala stora sponsorer. Förra sommaren tappade vi totalt 2,2 miljoner kronor.

Varför?

– I varje fall finns det en tydlig story. Det kan vara en ny ägare eller andra satsningar. Men jag vill inte hänga ut några företag eftersom de fortfarande är sponsorer och viktiga för oss.

Moras största sponsor lägger numera 750 000 kronor för en säsong.

– Personer på medlemsmötet önskade att vi skulle hitta en sponsor på 2-2,5 miljoner kronor på en riktig huvudsponsor. Det är svårt i Mora så det måste vara en nationell sponsor.

Inför lördagens enkronasmatch mot Asplöven saknades två miljoner kronor.

Det blev succé och nu har Mora IK fått ihop drygt 80 procent av det som behövs. Nu har klubben fått in 2,4 miljoner av 3 miljoner kronor – och klubben har ekonomi som nu täcker upp en bra bit in i april.

Ni har sagt att den ekonomiska krisen beror på minskade intäkter från centralt håll, reklam och publik. Var ni ändå för överoptimistiska när ni satte budgeten? Behöver ni rannsaka er själva?

– Nej, det tycker jag inte. Vi byggde budgeten på förra årets utfall men dock drog vi ner a-lagsbudgeten. Övrig verksamhet är som den är och går inte att spara på utan att skära på kvaliteten.

Peter Hermodsson räknar upp vaktmästeri, arenahyra, ungdomssektion och en juniorbudget som ligger i paritet med kostnadsbudgeten.

– Vi har fem-sex lönebidragare som jobbar i organisationen och två praktikanter. De är viktiga medarbetare men vi kan inte bygga vår verksamhet på att hitta medarbetare som har lönebidrag. Så ska det inte vara egentligen. Det är inte sunt. Det är svårt att göra det här på mindre antal huvuden och mindre kostnader för den här verksamheten. Det enda vi nu kan göra är att skära i verksamheten.

Det var den sista januari 2016 som klubbledningen insåg hur allvarligt läget var – det var i samma stund som Mora IK fick besked om att arenasponsorn inte skulle landa.

– Då hissade vi röd flagg och kallade in styrelsen direkt.

Men – hur var läget runt jul och nyår före Globenmatchen?

– Decembersiffrorna såg bättre ut. Men vi hade en hel del som inte var klart då plus att vi skulle gå in i Globen och arbetade dygnet runt med att säkerställa det projektet. Vi fokuserade på leverans av Globen så vi hade den tid som behövdes på att analysera läget. Prognosen i december visade cirka 1,5 miljoner kronor minus i klubben och 1 miljon kronor plus i bolaget men vi släpade efter på flera poster.

Varför och kunde ni inte ha agerat tidigare?

– Vi var säkra på att ha slutit ett arenaavtal i januari med ett företag och sedan visade det sig att det inte gick igenom i styrelserummet. Det blev avslag vilket var olyckligt. Samtidigt insåg vi att vi släpade efter rejält på biljettintäkterna. Vi hade inte räknat med 1,3 miljoner kronor i tapp på mötet i oktober. Serien hade ju knappt börjat då.

Du har hela säsongen sagt att det varit ont om pengar – men fanns det aldrig några signaler om att det här läget kunde uppstå?

– Vi visste i höstas att vi tappat flera intäkter på lokala sponsorsidan och centrala pengar. Dock hade ju säsongen inte kommit i gång med biljettförsäljningen för det uppstod senare. Samtidigt hade vi budgeterat Globen lågt och höll på med arenasponsor så vi kände i oktober att det fanns uppsidor som skulle göra att vi hade möjlighet att klara det här.

– Vi arbetar med små marginaler och faller en stor affär bort så slår det direkt tillbaka, speciellt om vi inte har en buffert med pengar. Jag förstår att det är lätt att sitta på läktaren och tycka. Det är en tuff business med små marginaler. Sedan har det blivit förändringar med kollektivavtal för spelarna vilket blir dyrare för klubben vid skador. Men visst, det är tryggare för spelarna men blir kostsamt för klubbarna om man får mycket skador som vi hade i november. Sedan förändrades arbetsgivaravgifterna i augusti som påverkat negativt, säger Hermodsson.

LÄS ÄVEN:

Del 2: Kommunen stoppade Mora IK:s arenasponsor

Del 3: "Vi var en timme från konkurs"

Del 4: "SHL:s vd gör bara sitt uppdrag – troligen är hans uppdrag att försöka stänga SHL"