Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett slag mot skogsnäringen

Europaparlamentet har bestämt sig för att sänka sjöfartens svavelutsläpp i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen.
Konsekvenserna leder till en skogsbacke i Pilbo utanför Falun.
– Det här är rent förödande, säger skogsmaskinentreprenören Johan Adolfsson.

Annons

Svavelhalterna i marint bränsle ska sänkas i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen – allt enligt ett beslut i Europaparlamentet.

Från och med 2015 ska halterna ner från en procent till 0,1 procent.

Enligt en Sweco-rapport, i uppdrag från Svenskt Näringsliv, väntas då sjöfarten att byta bränsle från bunkerolja till diesel varvid dieselbrist kommer att uppstå – som även tar sig upp på land.

Resultatet: En förväntad prishöjning av diesel vid pump med minst 80 öre från och med 2015.

Ett hårt slag för en redan prövad skogsnäring.

Johan Adolfsson har drivit sin entreprenörsfirma sedan 2003.

I tisdags flyttade han sin skördare till ett skogsskifte strax nedanför Pilbo bystuga och livnär sig, tillsammans med sina elva anställda, på uppdrag från Weda Skog.

Hittills har det gått relativt bra för Johan Adolfssons verksamhet.

Vid det senaste bokslutet kunde Johan Adolfssons Skogstjänst AB uppvisa en vinst på 194 000 kronor.

– Jag hade relativt bra lönsamhet ifjol. Min rörelsemarginal var ungefär tio procent och det är otroligt bra om man jämför med snittet i branschen som är 2,4 procent.

En höjning av dieselpriset med 80 öre skulle drabba honom hårt - liksom många andra inom de dieselberoende branscherna.

Totalt under ett år skulle en 80 öres höjning innebära en ökad kostnad med 210 000 kronor – att jämföra med senaste resultatet på 194 000 kronor för Johan Adolfssons Skogstjänst.

– Det kommer att påverka fruktansvärt negativt och vidare till industrin som ger mig jobb. Får de en dyrare avverkningsapparat och logistik så det blir inte alls bra med tanke på att de redan i dag går på knäna.

I tisdags kom beskedet att Holmen Paper säger upp 230 anställda vid pappersbruket i Hallstavik.

För två veckor sedan meddelade Sågverksföretaget Bergkvist-Insjön AB att man varslar 20 av 150 anställda – och det är bara två av många tecken på en vikande konjunktur inom skogsindustrin.

Enligt Johan Adolfsson kommer en höjning av dieselpriset att strö mer salt i redan öppna sår.

– Får inte jag ökade intäkter från uppdragsgivaren för att täcka de där kostnaderna så är det ju helt förödande. Redan i dag har uppdragsgivarna svårt att betala mer på grund av de redan har dålig lönsamhet.

I de nordiska grannländerna finns det subventionerade priser för entreprenörer.

Nu vill Johan Adolfsson att även Sverige går den vägen.

Hur kommer din egen verksamhet att påverkas av ett höjt dieselpris?

– Jag har ju funderat på om man ska permittera folk. Än så länge kör vi vecka för vecka, men fortsätter det så här kommer jag också att bli tvungen att permittera.

2015 kan den riktigt tunga dödsstöten för många dielselberoende svenska företagare sättas in - mycket beroende på grund av Europaparlamentets beslut om sänkta svavelhalter för sjöfarten i Engelska kanalen.

– Det påverkar oss ute i skogen. Det tror man inte, men så är det. Allt sitter ihop, konstaterar Johan Adolfsson.

Annons