Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett ljus i tunneln för Grängesberg – chefer förordar kommunalt bidrag

Efter flera års diskussioner kan en öppning vara på gång när det gäller tunneln under riksvägen.

Två höga chefer i kommunen föreslår att kommunen erbjuder sig att vara med och bekosta en tunnel under järnvägen och riksvägen som kan användas av gående och cyklister.

– Från politiskt håll är man ganska angelägna om att få till en bra lösning som ökar trafiksäkerheten, säger Emma Johansson, tillförordnad planeringschef.

Tillsammans med Göran Andersson, förvaltningschef vid samhällsbyggnad, föreslår hon att nämnden ska uttala sig positivt om att kommunen kan tänka sig att vara med och betala ett tunnelbygge.

Övriga finansiärer skulle kunna vara Region Dalarna och/eller Trafikverket. Vad tunnelbygget skulle kosta är oklart, men Emma Johansson nämner summan tio miljoner.

– Det har inte tagits fram någon exakt kalkyl. Tio miljoner är en jämförelse med vad tunneln under järnvägen vid Stensveden i Ludvika beräknas kosta. I Grängesberg kan det ju också vara så att det tillkommer kostnader för anslutningsvägar, betonar hon.

För blir det ett tunnelbygge så byggs den sannolikt i relativ närhet av nuvarande vägtunnel snett emot badhuset. En tunnel där långtradare på väg till och från Spendrups höglager samsas om utrymmet tillsammans med gående, cyklister och bilar.

Tunneln anses inte vara säker för gångare, däribland barn och ungdomar på väg till Parkskolan, och särskilt stor är faran vintertid när det kan vara isigt inne i tunneln.

I fjol diskuterades att fräsa ned vägbanan i syfte att öka bredden i tunnel och få plats med gångbana med räcke. Efter utredande kom Trafikverket fram till att det inte var genomförbart. Det skulle bli för brant lutning upp mot riksvägen med risk för att långtradare blev stående vid och i tunneln vintertid.

Om politikerna i samhällsbyggnadsnämnden ställer sig bakom chefernas förslag så går det vidare till kommunfullmäktige för beslut.

Även om inblandade parter sedan snabbt kan komma överens om de ekonomiska bitarna så lär det dröja ett tag innan tunnelbygget startar.

Trafikverket har tidigare uppgett att det tar mellan ett och två år att ta fram en ny vägplan. Dessutom måste det nödvändiga stoppet i tågtrafiken planeras in åratal i förväg.