Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett "hej" kan förhindra snatteri

/

Handeln förlorar varje år flera miljoner på snatterier och annat svinn. Som tur är finns det en rad metoder för att skydda sig. Men larm och butikskontrollanter är inte allt. Har man en överskådlig butik tycks personalens bemötande vara avgörande.
– Vi försöker se och hälsa på alla kunder. Då ser den som går in för att stjäla att vi ser dem och ger upp, säger Malin Back på Kicks.

Annons

Enligt Svensk handel försvinner det varje år varor i Sverige för ett totalt värde av cirka 4,5 miljoner kronor. Det visar en beräkning av det externa, brottsliga svinnet i handeln, där snatterier ingår (se faktaruta). Det finns dock en rad åtgärder som butikerna kan vidta för att förebygga snatterier. Madeleine Blixt på Brå säger att man förutom tekniska hjälpmedel, som övervakningskameror och larm, kan minska stöldrisken genom att tänka över varornas och kassans placering, så att både personal och övriga kunder får uppsikt.

Hur falubutikerna skyddar sig mot snatteri varierar. Större butiker får ofta använda sig av andra metoder än de mindre.

– Snatteri är tyvärr alltid ett problem, men det är ingen stor sak för oss, menar Niklas Bergström på Ica Maxi.

De avdelningar som är mest utsatta hos dem är "Hälsa och Skönhet", där det hänt att tjuvarna länsat en hel hylla. Musik, film, kött och godis snattas också.

Niklas Bergström försöker förebygga snatterier genom att personalen går extra "ronder" på kvällarna och genom att hyra in civilklädda butikskontrollanter. Interna rutiner för hur man hanterar snatteri finns också och i vissa fall ser de över placeringen i butiken för att minska stöldrisken.

– Är det dyrare artiklar så står de i lägre skepp (hyllor) som slutar i brösthöjd, så att man lättare ser om någon beter sig annorlunda. Och kommer det in någon för oss känd snattare så ringer förbutiken och gör annan personal vaksam på detta.

På mindre ställen kan däremot personalen få överblick över hela butiken. Thomas Gillén på Statoil på Vasagatan berättar att de arbetar väldigt mycket förebyggande med snatterier. Framför allt ser de till att hälsa på alla kunder som kommer in.

– Om man då har oärliga avsikter blir det ett obehag när de vet att de blivit sedda, det är det absolut främsta vi gör. Och är det mycket kunder så ser vi till att vara två personer i butiken.

Från kassan på Statoil kan man se hela butiken.

– Vi har även ganska låga hyllor så att vi ser alla, det är inget man kan gömma sig bakom. Jag måste säga att vi varit lindrigt drabbade av snatterier.

Malin Back berättar om en liknande strategi på Kicks.

– Personalen försöker se och hälsa på alla kunder. Då blir alla uppmärksammade och välkomnade, samtidigt som den som går in för att stjäla ser att vi ser. Då ger de upp. Vi fungerar ju så som människor, att ska man göra något man inte får så vill man inte bli sedd.

Malin Back har fått information att Kicks är den butik i detaljhandeln som drabbats hårdast av snatterier, eftersom de säljer mycket smink och parfym.

– Parfymer har alltid varit eftertraktat, men vi har faktiskt minskat vårt svinn det senaste året.

Annons