Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Enighet om dalahäst i kommunloggan

Det är snart två år sedan Region Dalarna tog beslutet om en ny samlad varumärkesstrategi för länet. Och därmed tog dalahästen ett galoppsprång in i den heta debatten om dalakommunernas logotyper.
I Smedjebacken står det nu klart att stridsyxorna är nedgrävda. En enig kommunstyrelse tycker det är helt okej att "a:et" i Smedjebacken ersätts med en dalahäst.

Annons

Kommunstyrelsens ordförande Leif Nilsson (S) har inte har haft några som helst problem med att satsa allt krut på dalahästen. Han är som bekant också ordförande för Region Dalarna, och sorterar därmed in sig själv bland nytänkarna.

På hemmaplan har han dock stött på en del motstånd, där konservatism ställts mot det nytänkande som dalahästens intåg i kommunloggan ansetts stå för.

Tisdagens debatt i kommunstyrelsen angående den nya grafiska profilen beskriver Leif Nilsson som "rolig". Smått överraskad noterar han att de spretande uppfattningarna har enats.

Kommunstyrelsens vice ordförande, Ingemar Hellström (S), ser för egen del dalahästen som en självklarhet:

– Det händer ju att man i olika sammanhang möter folk som inte känt till att Smedjebacken är en del av Dalarna. Det är viktigt att kunna visa att vi är det, Dalarna har en bra klang i andra delar av landet.

I och med att kommunstyrelse sagt sitt är nästa instans fullmäktige som vid sammanträdet under september månad väntas säga ja till att den nya logotypen ska registreras hos PRV (Patent- och registreringsverket).

Enligt tidsplanen ska därefter den nya grafiska profilen upphandlas under oktober-december. I april nästa år ska förslaget vara klart för beslut i kommunstyrelsen. Och sedan inleds arbetet med att inför logotypen i allt från brevmallar till verksamhetssystem.

Kostnaden för att ersätta a med en dalahäst har beräknats till 140 000 kronor.