Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Engström i vinnarbil

Efter några motiga säsonger blåser det åter positiva vindar kring Säters rutinerade banracingförare Tomas Engström.
I årets STCC rattar han den Honda Civic som i fjol vann BTCC i England.
– Jag har lite att leva upp till, säger Engström inför helgens premiär på Mantorp.

Annons

I fjol drev han ett privatteam. Nu backas han upp av Honda från både England och Italien.

– Bara att få heta Honda Racing Sweden är stort.

Budgeten är nästintill tredubblad och förutsättningarna är bättre på än länge. Engström har således all anledning att sikta högt, särskilt med tanke på att flera av de etablerade förarna har lämnat STCC för utbrytarserien TTA.

– Vi vill så klart vara med och slåss om mästerskapstiteln, men någon lätt uppgift blir det inte. Även om flera förare har försvunnit, så kommer det bli lika svårt att vinna race, säger Engström som tror att sju förare har potential att segerstrida.

Favorit är regerande mästaren Rickard Rydell.

– Han är otroligt rutinerad och har framförallt en förmåga att få till det i kvalen.

Engström tror även att Rydells teamkollega i Chevrolet, dansken Michel Nykjaer, blir en svår nöt att knäcka liksom de fyra Sciroccobilarna som körs av Johan Kristoffersson, spanjoren Jordi Gené, Patrik Olsson och Johan Stureson.

Flera namnkunniga förare har lämnat STCC för nybildade TTA som har premiär nästa helg. Sprickan i Racingsverige, som knappast kan ha undgått någon, är inget som Engström lägger fokus på längre.

– Det är självklart olyckligt att det har blivit så här och det var mycket snack i vintras. Nu är det mest media som blåser upp det till en kamp mellan de båda serierna. För min del har det aldrig varit aktuellt att byta till TTA.

Vad talar för att STCC behåller greppet som den ledande banracingklassen i Sverige?

– STCC är ett otroligt starkt varumärke och har dessutom SM-status. Bilarnas utformning öppnar även för mer "close racing" och det gillar publiken.

Engström betonar vikten av att racingen ska gillas av publiken. Därför är han inte särskilt förtjust i att den omvända startordningen i andra heatet (ettan från heat ett startade åtta, tvåan sjua, o s v.) har tagits bort.

– Det ska väl bli mer rättvist så här, men den som är snabb och även kan köra om tar sig igenom fältet ändå.

Nytt för i år är också att finalen körs på Solvalla och att en deltävling avgörs på flygplatsen i Östersund.

– Finalen på Solvalla blir garanterat en succé. Men dit är det ett tag kvar. Nu vill jag bara att det ska bli fredag, så att vi får dra i gång, säger Engström, mer åksugen än på länge.