Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Engström gör comeback – i Kina

Racerföraren Tomas Engström från Säter fortsätter att överraska. Till helgen ska han debutera i kinesiska standardvagnsmästerskapet CTCC.
– Det är en fabriksstyrning i Haima-teamet, det enda kinesiska bilmärket i CTCC, säger han.

Annons

Engström gjorde sin senaste säsong i svensk racing 2013. Sedan var det tyst om Säterföraren fram till förra året, då han helt plötsligt dök upp i TCR-serien, till en början i Asien men så småningom i internationella serien.

Men sedan blev det tyst igen, fram till nu.

– De hörde av sig i januari från Kina och frågade om jag var intresserad och självklart var jag det. Tidigare har det varit förbjudet för andra än kineser att köra i serien men nu har de lättat på restriktionerna. Dock får utlänningar bara köra 50 procent av racen, berättar Engström.

Det är delvis därför debuten dröjt till nu. Ett annat skäl är att teamet inte haft någon bil klar.

– CTCC är uppdelat i två klasser, en med 1,6-litersmotorer och en med tvålitersmotorer. Jag ska köra i tvålitersklassen och den bilen blev klar så sent som i förra veckan.

Teamet har sedan tidigare tre bilar i 1,6-litersklassen.

– Meningen är att vi ska vara två i tvålitersklassen men jag är osäker på om den andra bilen är färdigbyggd, säger han.

Guangdong International Raceway i sydöstra Kina är värd för helgens tävling. Det är den femte av åtta deltävlingar och Engström ska köra samtliga som återstår.

– Det här ska bli fantastiskt roligt, inte minst att ha en bilfabrik bakom sig. Och CTCC växer så det knakar, säger han.

Hur har du lyckats knyta kontakterna så du får den här chansen?

– Sedan 2013 har jag varit ingenjör åt några team i Asien och på den vägen är det.