Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Emma Kimiläinen- mamma, mediaprofil och racerförare

Möt finländskan med ett nyvunnet självförtroende efter comebacken i STCC

Annons

BILSPORT/DALARNA: När Emma Kimiläinen presenterades som förare i dalateamet PWR inför STCC-säsongen 2014, var det en stor överraskning för många. Nu gör finländskan sin tredje säsong i serien och hon kör med ett annat självförtroende än i början.

— Jag var så nervös innan racen att jag kunde spy. Jag mådde väldigt illa av osäkerheten att göra misstag, säger hon.

Motorsidan träffade Emma Kimiläinen i samband med Västkustloppet i Falkenberg förra helgen. Den 27-årige finländskan har snabbt blivit en av seriens stora profiler, känd för sin ibland vågade körning och hennes STCC-karriär har inte varit utan framgång. Så här långt har det blivit tre pallplatser på de 31 heat hon kört i serien, den första pallplatsen kom faktiskt i Falkenberg 2014.

Hur hamnade du i PWR och STCC?

— Jag körde i Sverige 2005-2007, i Formel Ford och i Radical. Jag gjorde det bra och vann mycket och de ( teamägarna Daniel Haglöf och Peter ”Poker”Wallenberg) kom ihåg mig från den tiden.

Kände du Daniel och ”Poker”?— Jag kände inte Daniel, men ”Poker” lite grann genom att han också kört Radical. De kontaktade mig via LinkedIn.

2007 gjorde hon ett DTM-test för Audi, ett test som gick bra men hon ansågs för ungför att köra i den serien.— Så här i efterhand håller jag med om det.

Hon fortsatte att tävla i formelbilsserier ute i Europa men 2009 tog det stopp, finanskrisen var en tung orsak till detta. Hon avbröt tävlingskarriären och satsade på annat.

— Jag jobbade på bank och pluggade BBA (Bachelor of Business Administration) samtidigt som jag jobbade. Vi byggde hus, hade bröllop och så kom vår dotter Fanny. Så jag var ”busy”, säger hon och skrattar.

Men något saknades ändå i livet.

— Det var väldigt svårt och jag kommer ihåg när jag bakade en tårta med jordgubbar, blåbär och hallon. Jag satt i 20 minuter och ändrade platserna på bären så allt skulle vara lika. Jag sade till mig själv : ”Emma, vad fan gör du”. Jag skaffade mer och mer att göra för att fylla tomrummet från racingen, säger hon.

Så när Haglöf och Wallenberg hörde av sig kunde hon fylla det tomrummet.

— När vi först träffades frågade jag om de tänkt igenom det här ordentligt. Jag har barn, jag har inte tävlat på fyra år. Då sade Daniel att det inte spelade någon roll om jag hade barn eller inte, om jag var kvinna eller man, om jag var svart eller vit. Huvudsaken var att jag kunde köra bil, säger hon.

Men första året i STCC var inte lätt för henne. Hon kastades rakt in i tuffast möjliga konkurrens.

— Jag var så jäkla nervös hela tiden, jag trodde inte på mig själv, jag trodde inte på bilen. Jag visste egentligen vad jag skulle göra, men det kom inte från ryggmärgen. Jag var så nervös innan racen att jag kunde spy. Jag mådde väldigt illa av osäkerheten att göra misstag. Jag var rädd för det, på riktigt, berättar hon.

Efter säsongen tog hon tag i problemen.

— Jag tänkte väldigt mycket på detta, jag pratade med mentalcoach och sade till mig själv att jag vill och jag kan, jag är lika bra som jag varit. Jag körde mycket med vanliga bilar, på snö, på is och började känna att jag hanterade bilen oavsett vad som hände, säger hon.

Och arbetet gav resultat.

— 2015 var jag inte alls nervös och inte i år heller, nu är det bara roligt.

Emma Kimiläinen är en mediaprofil i Finland. Hon har en egen radioshow och hon kommenterar Formel 1 och gör en del andra TV-program.

— Finländarna vet vem jag är. De vet att jag är en racingförare, allt jag gör har att göra med bilar, racing, trafik och sport.

Rapporterar finländsk media från STCC?

— Ja, bland annat sänds ju tävlingarna via SVT Play. I Finland finns ingen nationell racing, tidigare har de inte fattat att det går att vara professionell i Sverige i en bra serie med proffsteam och jättefina faciliteter. Men nu har folk fattat.

Och hon har blivit något av en STCC-ambassadör i Finland.

— Hemma har det bara handlat om Formel 1 och standardvagnsracing har ansetts vara tråkigt. Men det är ytterst få som kommertill F1 och bland annat i F1-sändningarna framhåller jag att det finns andra karriärmöjligheter. Kanske finns det unga förare som hör det och tänker efter,säger hon.

PWR är det team som kommit närmast Volvo (som dominerat STCCde senaste åren) men fortfarande saknas det en del för att utmana på allvaröver en hel säsong.

Vad krävs det för att ni ska nå dit?

— Att vi kvalar bra, inte krockar och inte har tekniska problem. Volvo har mycket mer erfarenhet, har testat mycket och vet exakt hur bilarna ska ställas in. Men jag tror på mig själv och jag tror på bilen. Det märks att vi börjar hitta rätt nu.

Vad skulle du göra för resultat om du hade Richard Göranssons bil?

— Jag skulle vinna. Helt säkert.

Vad gör du om fem år?

— Jag är professionell förare. Jag tror jag fortfarande gör något med media men det är mest fokus påkörningen, kanske inte bara i en serie. En realistisk dröm är DTM eller WTCC. En annan dröm är Formula E, det är ett intressant koncept, säger hon och framhåller samtidigt att hon väldigt gärna fortsätter i STCC.— Det här är mitt andra hem. Daniel, ”Poker” och hela teamet är som en stor familj. Allt är väldigt bra och jag stannar gärna här hela min karriär.

Fotnot 1: Richard Göransson tävlar i Volvoteamet Polestar Cyan Racing och leder STCC. Fotnot 2: Formula E är en serie med elbilar.

Fakta

Namn: Emma Kimiläinen

Ålder: 27 år

Bor: Vantaa, Finland

Familj: Gift. Ett barn.

Yrke: Racerförare. Media.

Främsta meriter: Tvåa totalt i Formel Ford Finland och tvåatotalt i Radical. Tre pallplatser i STCC.

Aktuell: Tävlar i STCC i dalataeamet PWR tillsammans medDaniel Haglöf (Borlänge) och Johan Kristoffersson (Arvika)