Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elever stressas av de nationella proven

LUDVIKA Vi är mitt i vårterminen och sommarlovet närmar sig med stormsteg.
Snart är det dags att lämna skola, läxor och prov bakom sig och bara njuta av ledigheten i några månader.
Men för alla elever i årskurs nio väntar först något alldeles extra – de nationella proven.

Cecilia, Philip och Matilda går alla i nian på Kyrkskolan och de har hittills gjort prov i två av de fem ämnen som ingår i de nationella proven – svenska och engelska. Övriga ämnen är matematik, SO och NO.

De är alla överens om att de nationella proven är något helt annat i jämförelse med ett vanligt prov.

– De känns mer viktiga. Det är liksom nu det gäller, allt eller inget. Normalt finns det ju alltid fler chanser om man skulle misslyckas, men inte nu, säger Cecilia.

Matilda håller med.

– De känns så avgörande, även fast de inte är det. Men det känns mer på allvar när alla i hela Sverige gör det samtidigt och när det liksom är sekretess på dem i 20 år.

På frågan om det ändå är någonting som känns bra med de nationella proven svarar Philip snabbt.

– Nej, bara stress och press.

– Man vet ju inte riktigt hur det går till, så det är så rörigt och mycket på samma gång, fyller Cecilia i.

Den speciella känslan blir inte bättre av att en väldigt viktig del av förberedelserna inför ett vanligt prov nästan helt försvinner när det gäller de nationella proven.

– Vanligtvis försöker man ju bara läsa på, säger Cecilia.

– Men inför de nationella proven kan man inte förbereda sig helt. Det är det som är så jobbigt, fortsätter hon och syftar på att proven kan handla om nästan vad som helst inom ämnet.

– Men vi har i alla fall fått testa att göra några gamla prov, säger Matilda.

Hon har klart för sig vad det absolut värsta som skulle kunna hända under provet är.

– En total blackout, eller att man har suttit och skrivit i två timmar och sedan ser att man har missuppfattat frågan.

Då kan det vara skönt att det i alla fall är något av proven som eleverna känner sig mindre nervösa inför.

– Engelska för mig, tycker Philip

– Svenska, säger Cecilia

– Muntlig engelska, väljer Matilda

De nationella proven kan hjälpa till att höja slutbetyget i ämnet det gäller, men gör annars ingen större skillnad för eleven.

Så vad är funktionen?

– Skolverket vill väl se var nationen ligger kunskapsmässigt. Vad man kan förbättra och så, tror Philip.

Till slut, när proven är över, kan även niorna börja se fram emot sommarlovet och en välförtjänt ledighet.

Efter sommaren väntar skolstart i en ny skola, då de lämnar grundskolan för gymnasiet.

Matilda tycker att det är viktigt att göra det man känner för i sitt val av gymnasieprogram.

– Jag har valt estet, säger hon.

– Jag ska gå samhäll, berättar Cecilia.

– Och jag har stora planer inför framtiden, säger Philip glatt och berättar sedan att även han ska börja på estet.