Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elever: "Ingen lyssnar på oss"

FALUN Efter DT:s granskning av Faluns skolor.
Nu berättar elever på Kristinegymnasiet om sin kamp för en bättre skolmiljö.
De har klagat i ett och ett halvt år– men inget har hänt.
– Jag kommer inte palla det här, säger eleven Janina Larsson, 20.

DT har i en rad artiklar granskat skolmiljön i Falu kommun.

Den har följts bland annat av elever på Kristinegymnasiet, som nu vill berätta om sin skolmiljö.

Simon Åsberg och Janina Larsson är halvvägs in på sin gymnasieutbildning på Barn- och fritidsprogrammet vid Kristinegymnasiet i Falun.

Lika lång tid återstår innan duon får stå med den vita studentmössan på skoltrappen.

– Vi är ungefär 30 personer i varje klass. Även om det är minusgrader ute så måste vi öppna fönstren för att det är så varmt i klassrummet. Jag kommer inte palla det här, berättar Janina Larsson.

Simon Åsberg:

– Det är samma här. Det är tungt när det blir långa lektioner. Ojämn temperatur, när vi kommer på morgonen är det svinkallt. Sen blir det så varmt på en gång att det knappt går att vara i klassrummet.

Redan första dagarna på Kristinegymnasiet påtalade de problemen för både skolans lärare och rektor.

Därefter fördes problemen vidare till fastighetsförvaltaren, kommunfastigheter, men ännu har de båda eleverna inte märkt någon förbättring.

– Vi i elevkåren har påpekat det för rektorn och hon har anmält det vidare, men hon får inget gensvar från kommunen och fastighetsskötaren. De säger att de ska komma, men vi har inte sett någon kommungubbe. Det känns som om ingen lyssnar på oss, utvecklar Simon Åsberg.

Förutom upplevd huvudvärk och trötthet innebär det även stora konsekvenser under pågående lektioner.

– Vi måste öppna fönstren för att få in frisk luft. Men då blir folk irriterade som får sitta i draget, men det är så varmt. Vi blir griniga, lärare blir griniga. Det blir en konstig stämning och vi får ingen arbetsro.

– Lektionens första 20-25 minuter kanske det fungerar men har vi en lektion på en, en och en halv timme – det går inte. Vi får ta paus på en kvart för att öppna och vädra ut.

Christel Zedendahl är rektor för Kristinegymnasiet och bekräftar elevernas version av den upplevda situationen.

– När jag ser vilka problem de andra skolorna har så förstår jag att de vi har inte är de värsta. Klart att det är frustrerande, säger Zedendahl och utvecklar:

– Framför allt är det ojämn temperatur vid årstidsskiftningar och det gäller främst den gamla delen av skolan. Vi påpekar det här gång på gång, men det tar för lång tid innan problemen blir åtgärdade.